Resenärer hänvisas till bussarnas bakdörrar

Från och med fredag den 17 april kommer det inte att vara möjligt att stiga på via de främre dörrarna på Länstrafikens bussar. Resenären hänvisas därmed till de bakre dörrarna. Detta innebär också att det inte går att köpa biljett ombord.

De nya rutinerna för hur resenärer ska stiga ombord på Länstrafikens bussar gäller tills vidare, från och med imorgon 17 april. I samband med låsningen av de främre dörrarna spärras även bussens främre del av. Vi stänger framdörrarna för att tillmötesgå Arbetsmiljöverkets beslut gällande förarnas arbetsmiljö.

Förköp din biljett

Det kommer inte, så länge de tillfälliga rutinerna gäller, vara möjligt att köpa biljetter av föraren. Resenärer måste fortfarande ha ett giltigt färdbevis när vid resa med Länstrafiken. Färdbeviset behöver inte visas för föraren men ska kunna uppvisas vid en biljettkontroll. Resenärer hänvisas till att köpa biljett i Länstrafikens app, hos Länstrafikens kundservice eller hos något av Länstrafikens försäljningsombud.

Håll avstånd

För att minska smittspridningen är det viktigt att resenärer håller avstånd i samband med resa. Detta gäller både vid busshållplatser, under färd och vid på- och avstigning. Nu när det blir färre dörrar att ta sig in och ut på bussen är det också viktigt att låta avstigande gå av först innan de som ska med bussen går på. Länstrafiken uppmanar också resenärer, om det är möjligt, att undvika att resa i rusningstid samt undvika onödiga resor.

Hårt tryck på Serviceresor: ”Det kan bli en katastrofal situation i vinter”29.10.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Antalet resor med Serviceresor i Örebro fortsätter att öka. Sedan i våras har resandet ökat från cirka 900 resor per dag till 2 800 resor per dag. På grund av pandemin får endast en resenär åka i varje fordon och det kan ställa till stora problem framöver. - Vi har redan nu slagit i taket för vår kapacitet och vi har stora problem med förseningar. Får vi inte våra resenärer att undvika rusningstrafik kan det bli en smått katastrofal situation i vinter, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.

Hårt tryck på serviceresor – försök undvika att åka under rusningstid8.9.2020 09:18:08 CESTPressmeddelande

Behovet av att åka med serviceresor i Örebro län har ökat kraftigt på bara några veckor. Antalet som vill åka har långt mer än fördubblats på kort tid och det kan medföra ökade väntetider. - Vi använder våra service- och färdtjänstbilar maximalt för att det inte ska bli för långa väntetider för våra kunder, men under rusningstider har vi svårt att klara av det, säger Staffan Juliusson, chef för serviceresor på Länstrafiken.