Riksrevisionen visar - rut är en väg in på arbetsmarknaden
Rut är en väg in på arbetsmarknaden för de som står en bit ifrån. Utrikes födda som jobbar med hushållsnära tjänster jobbar mer och tjänar mer, säger Pernilla Enebrink, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.
På morgonen publicerade Riksrevisionen sin granskning av rutavdraget. Den visar att Rutavdraget har lett till att vissa grupper som köper tjänsterna arbetar mer, vilket innebär att de betalar mer skatt och konsumerar mer. Den visar också att utrikes födda som börjat arbeta i rutbranschen har fått högre inkomster och starkare ställning på arbetsmarknaden. Samtidigt menar Riksrevisionen att Rutavdraget inte är självfinansierat.
– Det är bra att Rutavdraget granskas, men det är en stor brist att Riksrevisionen säger att rutavdraget inte är självfinansierat utan att presentera några egentliga beräkningar, säger Patrick Joyce, chefekonom Almega.
Rutavdraget är självfinansierat till 90 procent och har gett 13 000 nya jobb till de som som tidigare varit arbetslösa eller inte i arbetskraften. Det visar en nyligen publicerad rapport från Handelns utredningsinstitut (HUI) som tittat på de rutavdragets effekter på de offentliga finanserna.
– Höjningen av taket för rutavdraget gynnar de seriösa rutföretagen. Fler väljer att anlita företag med kollektivavtal när de inte riskerar att slå i taket, menar Pernilla Enebrink.
Rutavdraget är mycket populärt bland barnfamiljer som försöker få livspusslet att gå ihop. Men även bland personer över 65 år tar hjälp av rutavdraget för att underlätta vardagen. Riksrevisionens granskning visar att nära hälften av det totala avdragsbeloppet gick till barnfamiljer, och cirka en fjärdedel gick till hushåll som kategoriseras som äldre än 65 år.
– Det är inte ovanligt att det faktiskt är billigare för många äldre att använda rutavdraget istället för kommunal hemtjänst. Dessutom kan du välja var och när du vill få det städat. Det bidrar säkert till att rutavdraget är populärt bland de över 65 år, säger Pernilla Enebrink.
Nyckelord
Kontakter
Pernilla EnebrinkNäringspolitisk expert
Tel:0730 42 90 37pernilla.enebrink@almega.seMichelle JacobssonKommunikatör
Arbetar med Almega Serviceföretagens kommunikation via webb, sociala medier mm.
Bilder
Länkar
Om
Almega Hemserviceföretagen arbetar för ett bättre företagsklimat och stärker arbetsgivare, så att välmående företag kan släppa fram fler jobb. Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag som jobbar med hushållsnära tjänster.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur11.4.2024 13:58:11 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Serviceföretagen välkomnar beslutet att utreda Konkurrensverkets sanktionsmöjligheter mot osund offentlig konkurrens16.2.2024 08:53:07 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har länge kritiserat systemfel i konkurrenslagstiftningen när det kommer till osund konkurrens från offentliga verksamheter, främst från statligt helägda Samhall.
Rutindikatorn: 2023 blev ett trendbrott efter rekordåren16.1.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nästan 1,3 miljoner svenskar gjorde avdrag för hushållsnära tjänster till ett värde av cirka 7,4 miljarder kronor under 2023, vilket innebär en minskning med tre procent jämfört med 2022. Därmed blev 2023 året då rut-tjänsterna minskade för första gången sedan avdragets införande, visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
Nytt kollektivavtal för fönsterputs3.11.2023 09:33:00 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen har idag, tillsammans med Fastighetsanställdas förbund, träffat ett nytt kollektivavtal för fönsterputs. Det nya avtalet löper på 24 månader och har ett avtalsvärde på 7,4 procent.
Kundpartner Syd – Årets Städföretag 202313.10.2023 10:31:22 CEST | Pressmeddelande
Kundpartner Syd förflyttar branschen genom att lyfta städning som en arbetsmiljöfråga för sina kunder. Det är en viktig anledning till att företaget utnämnts till Årets Städföretag under Stora Städbranschdagen 2023. Priset ges till ett föredöme i städbranschen som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum