Vänsterpartiet Västra GötalandsregionenVänsterpartiet Västra GötalandsregionenVänsterpartiet Västra Götalandsregionen

RödGrön Ledning tar bort vårdavgifter efter sexuellt våld

Alla som söker vård efter en våldtäkt ska kunna göra det utan kostnad. På dagens Regionstyrelse gick RödGrön Lednings initiativ igenom, om att ta bort avgifter för patienter som söker vård efter våldtäkt.
Norra Älvsborgs Länssjukhus

- Västra Götalandsregionen ska självklart inte ha avgifter för vård efter sexuellt våld. Vårt förslag idag handlar om att vi som en feministisk regionledning går från ord till handling för att förändra detta i Västra Götaland, säger Janette Olsson (S), talesperson för sjukvårdsfrågor i RödGrön Ledning.

Enligt organisationen Storasyster, som jobbar med att hjälpa unga som utsatts för sexuellt våld, finns det risk att man undviker söka vård på grund av patientavgift. Det är också en fråga om säkerhet för kvinnor som lever i våldsamma, kontrollerade relationer, att kunna söka vård utan kostnad.

- Vi gör upp med de strukturer som finns gällande mäns våld mot kvinnor och sexuellt våld. Det här förslaget gäller alla som söker vård efter våldtäkt, men vi måste samtidigt belysa hur utbrett mäns våld mot kvinnor är och varför detta beslut är en viktig signal, säger Carina Örgård (V), gruppledare.

RödGrön Ledning fick information om att det enbart är det första besöket efter en våldtäkt som är kostnadsfritt, och då enbart när polis kör brottsoffret till sjukhuset, men övriga besök får patienten själv stå för.

- Det är totalt ohållbart och riskerar att våldsutsatta inte söker vård eller spårsäkrar efter övergrepp. Nu hoppas vi att fler regioner ser över detta, säger Madeleine Jonsson (Mp), gruppledare.

Beslutet verkställs efter nästa Regionfullmäktige den 29 november i Borås.

Norra Älvsborgs Länssjukhus