Vänsterpartiet Västra GötalandsregionenVänsterpartiet Västra GötalandsregionenVänsterpartiet Västra Götalandsregionen

RödGrön Lednings tilläggsbudget 2023

På onsdagen presenterar RödGrön Ledning i Västra Götalandsregionen sin tilläggsbudget för 2023. Ekonomiska satsningar på förlossningsvården, sänkta priser i kollektivtrafiken och tillskott till personalens löner utlovas.
Madeleine Jonsson (S), Helén Eliasson (Mp), Carina Örgård (v)

- Vårt fokus i budgeten är att skapa tillgänglighet till vården, genom omställning men också fler vårdplatser och förebyggande folkhälsoarbete. Därför får hälso- och sjukvården 1,4 miljarder mer i år än förra året, säger Helén Eliasson (S), gruppledare.

RödGrön Ledning är överens om att invånarna måste få vård i tid och att alla arbetsplatser ska ha en hållbar arbetsmiljö med jämställda löner. Förlossningsvården får en särskild satsning med öronmärkta tillskott, en handlingsplan och ökad bemanning på förlossning och BB.

- Budgeten innehåller satsningar på konkurrenskraftiga löner, tillskott till personalens löner i dygnet-runt-vården och dessutom en särskild låglönesatsning som vi är väldigt glada för. Detta kommer gynna många medarbetare i kvinnodominerade yrken och är en del i vår feministiska regionpolitik, säger Carina Örgård (V), gruppledare.

Prishöjningen i kollektivtrafiken från årsskiftet kommer att dras tillbaka i maj 2023, som en viktig del i klimat- och miljöarbetet. Dessutom ska infrastrukturen ska planeras utifrån ett hållbart resande i hela regionen.

- I kontrast till regeringens budget kommer vi satsa på åtgärder som sänker utsläppen för att vara en region i framkant som inspirerar och engagerar. Vi kommer ge koldioxidbudgeten större tyngd för att kunna minska utsläpp och energiåtgången, säger Madeleine Jonsson (Mp), gruppledare.

Satsningarna i RödGrön Lednings budget i siffror:

• 1400 miljoner kronor mer i generellt tillskott till hälso- och sjukvård jämfört med 2022
  • 150 miljoner kronor för stärkt samordning kring förlossningsvården under tre år, varav 25 miljoner 2023
  • 25 miljoner kronor för korta resor över zongränser i kollektivtrafiken
  • 55 miljoner kronor för att sänka priserna i kollektivtrafiken från 1 maj 2023
  • 25 miljoner kronor i låglönesatsning

Madeleine Jonsson (S), Helén Eliasson (Mp), Carina Örgård (v)

Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen
Magasinsgatan

Socialdemokraterna, Vänsterpartiet  och Miljöpartiet de gröna bildar tillsammans RödGrön Ledning i Västra Götalandsregionen.

Följ Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen

Senaste pressmeddelandena från Vänsterpartiet Västra Götalandsregionen