Ticket

Så finansierar svenskarna sina utlandssemestrar

Dela

Många svenskar prioriterar resor när de har pengar över i plånboken. Hälften av svenskarna finanserar sin utlandsresa genom att använda befintliga sparpengar, medan var femte svensk har ett speciellt ”resebelopp” som de lägger undan varje månad, som sedan används till resor. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Det är inte speciellt förvånande att många svenskar väljer att spara pengar, eller använda t.ex. skatteåterbäringen, till att resa. Prylar går det verkligen att ha för mycket av, medan de livslånga minnen som resor ger är ovärderliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Det mest förekommande sättet att finansiera sin utlandsresa är genom att använda befintliga sparpengar. Det är dock färre i åldersgruppen 31-40 år som främst använder sparpengarna. För denna åldersgrupp är det istället lika vanligt att den löpande månadslönen täcker resans kostnad. Bland seniora resenärer i åldern 66-79 är det istället sparat kapital som gäller – 64 procent använder befintliga sparpengar, vilket är klart vanligare än bland övriga åldersgrupper.

Bland de yngre resenärerna är det klart vanligare än i övriga åldersgrupper att föräldrarna betalar resan (17 procent). I denna grupp resenärer är det också vanligare att börja spara till resan några månader innan avfärd (27 procent).

Att låna pengar till resan – oavsett om det handlar om att låna pengar av någon närstående, eller ta ett sms-lån – uppger i princip inga svenska resenärer alls att de gör.

Hur finansierar du vanligtvis din utlandsresa?

  1. Jag använder befintliga sparpengar, 51 procent
  2. Min lön täcker oftast kostnaden, 29 procent
  3. Jag lägger undan ett visst belopp varje månad som jag sedan använder till resor, 18 procent
  4. Jag börjar spara några månader innan jag bokar, 15 procent
  5. Jag använder pengar jag fick tillbaka på skatteåterbäringen, 7 procent
  6. Mina föräldrar betalar, 5 procent
  7. Jag köper resan på kreditkortet, 3 procent
  8. Min partner betalar, 2 procent
  9. Jag väljer att betala på avbetalning, 1 procent
  10. Jag lånar pengar av någon närstående, 0 procent
  11. Jag tar sms-lån, 0 procent
  12. Annat, 3 procent
  13. Tveksam, vet ej, 2 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 7 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum