Så finansierar svenskarna sina utlandssemestrar

Många svenskar prioriterar resor när de har pengar över i plånboken. Hälften av svenskarna finanserar sin utlandsresa genom att använda befintliga sparpengar, medan var femte svensk har ett speciellt ”resebelopp” som de lägger undan varje månad, som sedan används till resor. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

- Det är inte speciellt förvånande att många svenskar väljer att spara pengar, eller använda t.ex. skatteåterbäringen, till att resa. Prylar går det verkligen att ha för mycket av, medan de livslånga minnen som resor ger är ovärderliga, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Det mest förekommande sättet att finansiera sin utlandsresa är genom att använda befintliga sparpengar. Det är dock färre i åldersgruppen 31-40 år som främst använder sparpengarna. För denna åldersgrupp är det istället lika vanligt att den löpande månadslönen täcker resans kostnad. Bland seniora resenärer i åldern 66-79 är det istället sparat kapital som gäller – 64 procent använder befintliga sparpengar, vilket är klart vanligare än bland övriga åldersgrupper.

Bland de yngre resenärerna är det klart vanligare än i övriga åldersgrupper att föräldrarna betalar resan (17 procent). I denna grupp resenärer är det också vanligare att börja spara till resan några månader innan avfärd (27 procent).

Att låna pengar till resan – oavsett om det handlar om att låna pengar av någon närstående, eller ta ett sms-lån – uppger i princip inga svenska resenärer alls att de gör.

Hur finansierar du vanligtvis din utlandsresa?

1. Jag använder befintliga sparpengar, 51 procent
  2. Min lön täcker oftast kostnaden, 29 procent
  3. Jag lägger undan ett visst belopp varje månad som jag sedan använder till resor, 18 procent
  4. Jag börjar spara några månader innan jag bokar, 15 procent
  5. Jag använder pengar jag fick tillbaka på skatteåterbäringen, 7 procent
  6. Mina föräldrar betalar, 5 procent
  7. Jag köper resan på kreditkortet, 3 procent
  8. Min partner betalar, 2 procent
  9. Jag väljer att betala på avbetalning, 1 procent
  10. Jag lånar pengar av någon närstående, 0 procent
  11. Jag tar sms-lån, 0 procent
  12. Annat, 3 procent
  13. Tveksam, vet ej, 2 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.