Så har idrottsrörelsen i Småland upplevt pandemin!

Hur har Smålands idrottsledare upplevt pandemin? Linnéuniversitetet har genomfört ett forskningsprojekt med syfte att ta reda på vilka behov som föreligger för att få igång en bred och slagkraftig idrottsverksamhet igen, när pandemin äntligen är över. Nu är rapporten klar!

I samverkan med Jönköpings, Växjö och Kalmar kommuner, samt RF-SISU Småland, har Linnéuniversitetet kartlagt hur pandemin påverkat idrottsrörelsen i Småland. Målgruppen för undersökningen var tränare och ledare i den småländska föreningsidrotten.

Under sommaren låg en enkät öppen och 538 svar kom in. Målsättningen var att ta lärdom av vad som händer i lag och träningsgrupper när förutsättningarna ändras och verksamheten inte kan bedrivas som vanligt. För att kunna stötta idrottsföreningarna i återstarten av idrotten, när pandemin äntligen är över, behöver upplevelserna från tränare och ledare tas tillvara.

– Tack vare Linnéuniversitetets rapport får både vi inom idrottsrörelsen och kommunerna en god bild av hur den breda, lokala föreningsidrotten påverkats under pandemiåren, och vilka åtgärder som behövs för att återstarta idrotten i Småland, säger distriktsidrottschef Rickard Strandberg.

Tre tillfällen

Resultatet från undersökningen är nu klart och presenteras av forskningsledare Marie Hedberg vid tre digitala tillfällen. Träffarna genomförs via Teams. Möteslänkar nedan.

Jönköping 20/12, kl. 16.30–17.30

Växjö 21/12, kl. 14.30–15.30

Kalmar 21/12, kl. 16.00–17.00

Under varje tillfälle kommer svaren för respektive kommun att vara i fokus. Givetvis finns möjlighet att ställa frågor.

Välkommen att medverka!

RF-SISU Småland
Rickard Strandberg
rickard.strandberg@rfsisu.se

Linnéuniversitetet
Marie Hedberg
marie.hedberg@lnu.se

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.