Så kan skolan lära eleverna genomskåda falska nyheter
Med en mobil i varje barns ficka blir förmågan att skilja fakta från fiktion i strömmen av budskap allt viktigare. Bild är ett språk, språk är makt. Alla, i synnerhet unga, behöver lära sig hur bilder och filmer kan användas för att styra åsikter i en viss riktning. Bilder kan manipuleras och sättas in i fel sammanhang, och de påverkar känslor mer direkt än text.
Att bildens betydelse har ökat i takt med den tekniska utvecklingen är otvetydigt. Vi ”småpratar” med bilder via mobilen, förstärker sms med emojis och konsumerar tv-serier på väg till skolan eller jobbet. Streamingtjänsten Youtube är numera den populäraste sajten, i alla åldrar. Bland barn och unga mellan 11 och 19 år tittar 100 procent på film på Youtube (Svenskarna och internet, 2016, Internetstiftelsen i Sverige).
Barn och unga möter självklart också falska nyheter, vinklade budskap och propaganda. Statens medieråd har därför utifrån ett regeringsuppdrag tagit fram ett skolmaterial kring propaganda och bilders makt.
Det nya skolmaterialet, som kan användas direkt i klassrummen utan särskilda förberedelser, fokuserar på att stärka barns och ungas förmåga att upptäcka, granska och analysera vinklade budskap, framför allt i form av bild och film.
Del ett i materialet kallas Bild är ett språk. Materialet ger grundläggande kunskaper om bilden som budskapsbärare. Målgrupper är elever på mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.
Del två, Konsten att övertyga, fokuserar på propaganda. Den tar upp vanligt förekommande propagandastrategier och hur dessa kan användas för att förmedla såväl demokratiska som odemokratiska budskap. Målgrupper är elever på högstadiet och gymnasiet.
I skolmaterialet ingår också en fördjupningsdel för pedagoger och andra vuxna som vill lära sig mer om propaganda.
Paketet kompletteras av två nyinspelade poddar:
- Bilder – från visuellt småprat till extremistpropaganda. Medie- och filmpedagogerna Elin Jönsson och Elisabet Jonsved resonerar kring bilders ökade betydelse.
- Värna demokratin och stärka eleverna – tips till pedagoger. Undervisningsrådet Hugo Wester på Skolverket om vilka varningstecken kring radikalisering skolpersonal bör ta på allvar och hur man kan agera.
En tredje podd, om falska nyheter och propaganda, spelas in i slutet av januari.
För att se det här innehållet från statensmedierad.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.
Propaganda och bilders makt är en del av No Hate Speech Movement, som Statens medieråd driver på uppdrag från regeringen. Syftet med uppdraget är att förebygga rasism, sexism, främlingsfientlighet och andra former av intolerans, samt att värna demokratin mot våldsbejakande extremism.
Nyckelord
Kontakter
Kontakt: Helena Dal, verksamhetsansvarig Information och vägledning, 08-665 14 65 eller 076-505 14 65, helena.dal@statensmedierad.se
Bilder
Länkar
Om
Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.