Så kan teknikföretag använda energi på ett smartare sätt

Energieffektivisering handlar om att använda energin på ett smartare sätt och det finns många vinster för teknikföretag. Företagen kan spara pengar och det är bra för energiförsörjningen och miljön. Därför har Teknikföretagen i samarbete med Energimyndigheten tagit fram webbutbildningen Energismart teknikföretag.

Energismart teknikföretag är en kostnadsfri och webbaserad utbildning där användaren får lära sig mer om hur man kan använda energi på ett smart och hållbart sätt i sitt jobb. Utbildningen innehåller även råd för hur företaget på ett mer övergripande plan kan arbeta för att minska energianvändningen.

Webbutbildningen är interaktiv med filmade inslag, övningar och texter och vänder sig i första hand till medarbetare och chefer på små och medelstora teknikföretag. Ett av de företag som har testat utbildningen är Recotech AB. Bo Martin Tell som är vd på företaget bedömer att utbildningen kommer att ha en viktig roll i företagets arbete med energieffektivisering.

- Med hjälp av utbildningen kan vi på Recotech öka kunskapen om energieffektivisering och få konkreta verktyg för hur vi kan använda energin på ett smartare sätt. Det handlar bland annat om enkla åtgärder som gör stor skillnad, berättar Bo Martin Tell, vd på Recotech AB.

Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen, håller med om att utbildningen har en viktig funktion för Teknikföretagens medlemsföretag.

- Användningen av el kommer att bli betydligt högre än idag och energiförsörjningen är avgörande för att säkra tillgången till energi. Genom att energieffektivisera kan företagen använda mindre energi och ändå få ut lika stor nytta, eller använda lika mycket energi som tidigare och få ut mer av den. Därför har den här utbildningen en viktig funktion för våra medlemmar, säger Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen.

Klicka här för att komma till utbildningen.

Södertälje breddar teknikämnet med hjälp av samhällsrelevant teknikbok3.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Ny teknik gör det möjligt att tackla vår tids stora utmaningar. Därför arbetar arbetsgivar- och branschorganisationen Teknikföretagen med att synliggöra teknikämnet och stärka dess status redan i grundskolan. Ett av initiativen är teknikboken ”Teknik – 10 lektioner i att förändra världen”. När Södertälje kommun bjuder in alla tekniklärare till kompetensutvecklingsdagar ska boken bidra till att bredda bilden av teknik.

Teknikföretagen lanserar kampanj inför Avtal 20201.10.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska industrin är stark, men konkurrensen är stenhård. Idag finns många länder som konkurrerar med oss med samma slags produkter och tjänster, men billigare. Sverige ligger högt vad gäller kostnader för industrin och i kommande avtalsrörelse är det nödvändigt att hålla igen. För att skapa förståelse för industrins konkurrensvillkor lanserar Teknikföretagen en kampanj inför avtalsrörelsen.