Så vill vi stärka den svenska filmindustrin
Det är slutsatser som dras i den första genomgripande studien av den svenska filmindustrin, Production Infrastructure and Capacity Audit (PICA), genomförd av den brittiska konsultfirman Olsberg SPI på uppdrag av Film i Väst. (Bifogad som bilaga)
Rörlig media kombinerar mer än någon annan kultur med näringsliv, offentliga medel med privat (ibland utländskt) kapital. Det är en miljardindustri som skapar arbetstillfällen och nationella och regionala kringeffekter som ökat skatteunderlag eller merförsäljning för leverantörer. Internationella festivalframgångar eller publiksuccéer sätter också Sverige på världskartan.
Det är framför allt inom tv-drama som den stora tillväxten sker. Tillgängligheten har snabbt ökat genom VoD-tjänster (CMore, Viaplay, Netflix och HBO Nordic, SVTPlay).
Produktionen av rörlig bild är en stark tillväxtmotor och nästan överallt sätter stater och regioner in offentliga stödåtgärder som produktionsrabatter.
Det är därför djupt olyckligt att Sverige ännu inte har nationella produktionsrabatter, en fråga som Film i Väst varit drivande i. Här är Västra Götalandsregionen ett föredöme med sin regionala produktionsrabatt.
Produktion av rörlig media sysselsätter många inom ofta tekniskt avancerade, högkompetenta, rörliga och välbetalda jobb.
Frågan är: kommer den svenska filmfabriken att ta del av denna tillväxtpotential? PICA-studien visar att det finns stora brister som måste åtgärdas:
- Det finns klara kapacitetsproblem, särskilt när det gäller utbildad arbetskraft. Det gäller både bredden, filmarbetare, och mer kreativa funktioner på A-nivå. Den högkompetenta arbetskraften är också i hög grad koncentrerad till ett begränsat antal leverantörer eller till och med individer. PICA understryker att kapacitet och tillväxt måste vara i samklang.
- Uteblivna nationella produktionsincitament innebär att fler svenska projekt flyttas till länder med förmånligare villkor, men också att färre internationella projekt söker sig till Sverige. Det blir allt tuffare för producenter att komma igång med sina projekt när finansiering och ”greenlightning”-processen inte naturligt sammanfaller med tillgänglig personal och utrustning.
- Det råder en skriande brist på produktionsledning (linjeproducenter och assisterande regissörer), inom kreativa team och delar av postproduktionen. Avsaknaden av fullskaliga produktionsservicebolag som tar hand om hela inspelningar är ett hinder. Vidare krävs det fler studior och green screen.
- På nationell nivå krävs en utbildning för filmkreatörer som både vänder sig till en bred publik och har en hög konstnärlig nivå - det gäller manus, regi och kreativa producenter. På regional nivå måste bredare filmarbetarutbildningar stärkas.
- Vi som arbetare med rörlig media måste tydligare visa att vi är verksamma i en framtidsbransch med stora karriärmöjligheter, inte bara för kommande filmarbetare. Det gäller också människor med motsvarande kompetenser inom andra områden som spel, teknik, mode etc.
- Vi kan också bidra till ytterligare kartläggningar av branschen, men också skapa nationella databaser motsvarande de som vi på Film i Väst har gjort med www.filmservice.se. Där hittar branschen register över leverantörer, skådespelare, statister, ett särskilt Grönt register som vänder sig till arbetslösa som snabbt kan få tillfälliga jobb, men också ett uthyrningsregister för locations, bilar, rekvisita eller djur.
Vi har vid två tillfällen, i Göteborg och Stockholm, tillsammans med samarbetspartners presenterat PICA-studien för bransch, politiker och verksamma inom kultur- och näringsliv. Presentationen finns tillgänglig i en sammanfattning här och senare i höst kommer en utförlig rapport.
Studien är det första steget, och vi är redo att tillsammans med andra aktörer fortsätta kartläggningar, samtal och träffar för att stärka den svenska filmindustrin. Är ni med?
Mikael Fellenius
vd Film i Väst
Bakom PICA, Production Infrastructure and Capacity Audit Sweden står Film i Väst tillsammans med Film&TV-Producenterna, Teaterförbundet för scen och film, Filmpool Nord, Film i Skåne, Film Capital Stockholm och Svenska Filminstitutet.
Nyckelord
Kontakter
Ulrika GrönérusPress & Media Relations
Tel:+46(0)708-64 37 36ulrika.gronerus@filmivast.seBilder
Dokument
Om
Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 150 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 295 nomineringar. 2017 såg fler än 300 miljoner tittare någon av Film i Västs samproduktioner globalt. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.
Följ Film i Väst
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Film i Väst
Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande
Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.
Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande
Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.
Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande
I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.
Sju Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner15.1.2024 22:45:39 CET | Pressmeddelande
Vid kvällens Guldbaggegala på Cirkus i Stockholm fick Film i Västs samproduktioner sju Guldbaggar. Mika Gustafsons film Paradiset brinner vann Bästa film och Lukas Moodyssons Tillsammans 99 vann två Guldbaggar var. Dokumentärfilmaren Maria Fredrikssons film Miraklet i Gullspång vann Bästa dokumentär.
36 Guldbaggenomineringar för Film i Västs samproduktioner13.12.2023 10:32:18 CET | Pressmeddelande
I dag tillkännagavs Guldbaggenomineringarna för 2023 års bästa filmer. Film i Västs samproduktioner fick sammanlagt 36 nomineringar. Sju var för Hammarskjöld och Motståndaren, fyra var för Miraklet i Gullspång och Tillsammans 99, tre för Paradiset brinner och två var för En dag kommer allt det här bli ditt och Exodus. Guldbaggegalan arrangeras av Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 15 januari 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum