IKEA

SAGOSKATT – fantasifulla mjukdjur uppmuntrar till aktiv lek och rörelse

Dela

Barnteckningar från IKEAs globala teckningstävling blir till kramgoa mjukdjur i höstens kollektion SAGOSKATT. I år går pengarna från den svenska försäljningen av SAGOSKATT till initiativet Generation Pep för mer aktiv lek och rörelse i vardagen.

De senaste sex åren har barn över hela världen bjudits in till en tävling för att teckna sina drömmjukdjur. Av årets över 87 000 bidrag från 50 länder får sex lyckliga vinnare under hösten se sina teckningar komma till liv som SAGOSKATT mjukdjur.

– Precis som varje år var det en tuff urvalsprocess, vi fick in så många fantastiska och kreativa teckningar! Men vi har gjort urvalet och är väldigt nöjda: karaktärerna ser så roliga och söta ut, berättar Jorge Santoyo Henaine, produktutvecklare på IKEA.

Bland årets brokiga skara mjukdjur får vi bland andra träffa en charmig regnbågskudde iklädd varma sockor, en busig regnbågsgiraff som älskar nyttig mat och ett smiley-monster redo att ge mörkrädda barn sällskap och kramar.

Teckningstävlingen och SAGOSKATT är ett av IKEAs många initiativ för att stödja alla barns rätt att leka, utvecklas och ha roligt. Något världens länder enades om när de skrev på FN:s barnkonvention. Pengarna från den svenska försäljningen av SAGOSKATT mjukdjur används i år till vårt samarbete med Generation Pep och det gemensamma fokus vi har att uppmuntra barn och unga till mer aktiv lek och rörelse i vardagen.

Läs mer om Generation Pep här.

De vinnande bidragen:

Regnbåge tecknad av Darren, 5 år, från Hong Kong, Kina:
– Jag gillar att rita bilar, flygplan och robotar, och älskar regnbågen. Det kan nog vara lite kallt i himlen, så "Rainbow Kid" fick varma sockar på fötterna.

Grön gurka tecknad av Kilian, 9 år från Tyskland:
– Jag hoppas att "Gurki" blir en mjuk och kramgo superhjälte för många barn, och att den ska få fler att älska gurka lika mycket som jag.

Gul giraff tecknad av Claudia, 6 år från Kanarieöarna, Spanien:
– Mitt mjukdjur ser inte ut som andra giraffer för svansen har olika färger. Den heter Regnbågsgiraffen, äter nyttig mat, är lite busig och full av kärlek.

Robot tecknad av Riana,11 år från Cypern:
– Min robot heter "Rully" och gillar att hjälpa till hemma, dansa och sjunga. Jag älskar min robot jättemycket. Om du sover med den känner du dig aldrig ensam och rädd.

Blått monster tecknat av Thomas 9 år, från Grekland:
– Mitt glada monster vill krama alla i hela världen. Jag hoppas att "Lilla Monster" ska få alla barn att sova tryggt, så att de slipper läskiga drömmar.

Mus med ballonger tecknad av Noor, 7 år från Jordanien:
– Min mus Jesse kommer med ballonger för han älskar att göra barn glada. Han gillar att leka och vill gärna bli en del av din leksaksfamilj.

Se alla bilder och pressmaterial i bildbanken

Bilder

Om

IKEA
IKEA



IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, en kökspop-up samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 38,1 miljoner besök och hemsidan 90 miljoner besök under verksamhetsåret 2017. I Sverige finns cirka 11 000 medarbetare inom IKEA-koncernen, varav cirka 8 200 inom varuhusorganisationen.

www.IKEA.se.twitter.com/IKEASverige

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Ingka-koncernen överskrider mål – producerar mer förnybar energi än vad som används i verksamheten till 202019.9.2019 20:20:38 CESTPressmeddelande

Ingka-koncernen, den största franchisetagaren till IKEA-varumärket där IKEA Sverige ingår, överskrider ett av sina viktiga hållbarhetsmål till 2020. Koncernen kommer att producera mer förnybar energi globalt än vad som förbrukas i de egna byggnaderna i alla 30 länder till 2020. Totalt har man investerat mer än 26 miljarder kronor i förnybar energi, vilket är unikt inom detaljhandeln.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum