IKEA

SAGOSKATT – fantasifulla mjukdjur uppmuntrar till aktiv lek och rörelse

Dela

Barnteckningar från IKEAs globala teckningstävling blir till kramgoa mjukdjur i höstens kollektion SAGOSKATT. I år går pengarna från den svenska försäljningen av SAGOSKATT till initiativet Generation Pep för mer aktiv lek och rörelse i vardagen.

De senaste sex åren har barn över hela världen bjudits in till en tävling för att teckna sina drömmjukdjur. Av årets över 87 000 bidrag från 50 länder får sex lyckliga vinnare under hösten se sina teckningar komma till liv som SAGOSKATT mjukdjur.

– Precis som varje år var det en tuff urvalsprocess, vi fick in så många fantastiska och kreativa teckningar! Men vi har gjort urvalet och är väldigt nöjda: karaktärerna ser så roliga och söta ut, berättar Jorge Santoyo Henaine, produktutvecklare på IKEA.

Bland årets brokiga skara mjukdjur får vi bland andra träffa en charmig regnbågskudde iklädd varma sockor, en busig regnbågsgiraff som älskar nyttig mat och ett smiley-monster redo att ge mörkrädda barn sällskap och kramar.

Teckningstävlingen och SAGOSKATT är ett av IKEAs många initiativ för att stödja alla barns rätt att leka, utvecklas och ha roligt. Något världens länder enades om när de skrev på FN:s barnkonvention. Pengarna från den svenska försäljningen av SAGOSKATT mjukdjur används i år till vårt samarbete med Generation Pep och det gemensamma fokus vi har att uppmuntra barn och unga till mer aktiv lek och rörelse i vardagen.

Läs mer om Generation Pep här.

De vinnande bidragen:

Regnbåge tecknad av Darren, 5 år, från Hong Kong, Kina:
– Jag gillar att rita bilar, flygplan och robotar, och älskar regnbågen. Det kan nog vara lite kallt i himlen, så "Rainbow Kid" fick varma sockar på fötterna.

Grön gurka tecknad av Kilian, 9 år från Tyskland:
– Jag hoppas att "Gurki" blir en mjuk och kramgo superhjälte för många barn, och att den ska få fler att älska gurka lika mycket som jag.

Gul giraff tecknad av Claudia, 6 år från Kanarieöarna, Spanien:
– Mitt mjukdjur ser inte ut som andra giraffer för svansen har olika färger. Den heter Regnbågsgiraffen, äter nyttig mat, är lite busig och full av kärlek.

Robot tecknad av Riana,11 år från Cypern:
– Min robot heter "Rully" och gillar att hjälpa till hemma, dansa och sjunga. Jag älskar min robot jättemycket. Om du sover med den känner du dig aldrig ensam och rädd.

Blått monster tecknat av Thomas 9 år, från Grekland:
– Mitt glada monster vill krama alla i hela världen. Jag hoppas att "Lilla Monster" ska få alla barn att sova tryggt, så att de slipper läskiga drömmar.

Mus med ballonger tecknad av Noor, 7 år från Jordanien:
– Min mus Jesse kommer med ballonger för han älskar att göra barn glada. Han gillar att leka och vill gärna bli en del av din leksaksfamilj.

Se alla bilder och pressmaterial i bildbanken

Bilder

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det Demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 20 IKEA-varuhus, IKEA Kök samt e-handel i Sverige. Varuhusen hade 37 miljoner besök och IKEA.se 113 miljoner besök under verksamhetsåret 2019. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 9 400 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

Sommar på IKEA! Säsongens nyheter har premiär februari-april.10.3.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Njut av sommaren i sällskap av SOLBLEKT kollektion – skapad för utflykter, strandliv och avkopplande dagar på balkongen. Med vackra vintagemönster i mild färgskala påminner produkterna om soliga dagar från en svunnen tid. Här finns hopfällbara strandmöbler, parasoll, badtextilier, ryggsäck och kylkorg av flätad rotting. Materialen består av bomull från mer hållbara källor, återvunnen polyester och naturmaterial som åldras vackert och håller för många somrar framöver. Designduon Alicia Perry och Rebecca Intavarant har skapat kollektionens botaniska mönster. Designer Synnöve Mork har bidragit med klassiska ränder som gör sommarstilen komplett. Fler medlemmar i designteamet är: Hanna Dalrot, Hanna-Kaarina Heikkilä och Nike Karlsson. Säljstart: april 2020, tillfälligt besök. Säljs på alla IKEA varuhus i Sverige, ej online. Läs mer och ladda ner bilder av SOLBLEKT kollektion Skapa din egen oas under bar himmel. Årets sommarsortiment erbjuder inbjudande loungemöbler, flexibla matgrupper och

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum