Samtrans får i uppdrag att vaccinera mot covid-19 i Östergötland

Med start den 8 juni kommer Samtrans att stötta vårdcentraler i Region Östergötland med vaccination mot covid-19, i mobila vaccinationsenheter. Över 11 000 doser beräknas ges i fas fyra, under sommarmånaderna.

Mobil vaccinationsenhet i Östergötland.

För att öka och underlätta tillgängligheten för vaccination mot covid-19 är vaccinationsenheterna mobila och ska alternera mellan olika orter. Fordonen har anpassats för att vaccineringen ska ske på ett säkert och effektivt sätt.

- Vi är glada över att vi kan bidra med en trygg och tillgänglig vaccination till invånarna i Östergötland. Vårt uppdrag är att finnas till som en förlängd arm till vårdcentralerna och att stötta där behovet finns, säger Samtrans vd Tomas Hansson.

Samtrans har sedan december i fjol bistått regionen med assisterad provtagning av covid-19. Hittills har cirka 180 000 provtagningar genomförts av Samtrans i Östergötland. Idag bemannar och driver Samtrans över 300 mobila provtagningsstationer i hela landet.

- Efter ett års arbete med provtagning av covid-19 har vi byggt upp en stark organisation med kompetens och kapacitet för såväl provtagning som vaccinationsuppdrag. Vi är stolta över att kunna vara med och lösa den logistikutmaningen som vaccinering innebär, avslutar Tomas Hansson, vd på Samtrans.

Vaccinationsenheterna kommer alternera mellan orterna: Boxholm, Kisa, Valdemarsvik, Vikbolandet, Åtvidaberg, Ödeshög, Österbymo. Information om öppettider och tidsbokning kommer att ges fortlöpande.

Mobil vaccinationsenhet i Östergötland.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande