Samtrans får i uppdrag att vaccinera mot covid-19 i Östergötland

Med start den 8 juni kommer Samtrans att stötta vårdcentraler i Region Östergötland med vaccination mot covid-19, i mobila vaccinationsenheter. Över 11 000 doser beräknas ges i fas fyra, under sommarmånaderna.

Mobil vaccinationsenhet i Östergötland.

För att öka och underlätta tillgängligheten för vaccination mot covid-19 är vaccinationsenheterna mobila och ska alternera mellan olika orter. Fordonen har anpassats för att vaccineringen ska ske på ett säkert och effektivt sätt.

- Vi är glada över att vi kan bidra med en trygg och tillgänglig vaccination till invånarna i Östergötland. Vårt uppdrag är att finnas till som en förlängd arm till vårdcentralerna och att stötta där behovet finns, säger Samtrans vd Tomas Hansson.

Samtrans har sedan december i fjol bistått regionen med assisterad provtagning av covid-19. Hittills har cirka 180 000 provtagningar genomförts av Samtrans i Östergötland. Idag bemannar och driver Samtrans över 300 mobila provtagningsstationer i hela landet.

- Efter ett års arbete med provtagning av covid-19 har vi byggt upp en stark organisation med kompetens och kapacitet för såväl provtagning som vaccinationsuppdrag. Vi är stolta över att kunna vara med och lösa den logistikutmaningen som vaccinering innebär, avslutar Tomas Hansson, vd på Samtrans.

Vaccinationsenheterna kommer alternera mellan orterna: Boxholm, Kisa, Valdemarsvik, Vikbolandet, Åtvidaberg, Ödeshög, Österbymo. Information om öppettider och tidsbokning kommer att ges fortlöpande.

Mobil vaccinationsenhet i Östergötland.

Drop-in-provtagning av covid-19 återinförs i Region Stockholm22.9.2021 11:52:59 CEST | Pressmeddelande

I januari i år startade Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm en mobil provtagningsenhet där invånare med symtom i Tensta, Rinkeby och Husby erbjöds drop-in-provtagning för covid-19. Efter avtalets slut, tog en annan aktör vid, i somras beslutade regionen att pausa verksamheten, då vaccinationstakten ökade och behovet inte längre bedömdes som lika stort. Den 21 september startade provtagningsverksamheten återigen upp och det blir Samtrans Omsorgsresor som fått förnyat och utökat förtroende av Region Stockholm att driva assisterad drop-in-provtagning för covid-19. Enheterna utökas till fyra och kommer att alternera mellan ett flertal platser inom regionen.

Ny undersökning lyfter kvalitetsbrister inom svensk färdtjänst20.9.2021 09:36:57 CEST | Pressmeddelande

En nationell undersökning som har genomförts av Demoskop på uppdrag av Samtrans omsorgsresor visar att många upplever väsentliga förbättringsmöjligheter inom den särskilda kollektivtrafiken i Sverige. Så många som 11 procent av den vuxna befolkningen i Sverige nyttjar själv eller har någon närstående som nyttjar en behovsanpassad transporttjänst. Endast hälften av de tillfrågade upplever att resandet fungerar bra medan knappt 2 av 10 tycker att resorna fungerar mycket eller ganska dåligt.

Nobina med dotterbolaget Samtrans förvärvar Telepass och blir ledande i Sverige inom omsorgsresor6.5.2021 08:43:26 CEST | Pressmeddelande