Samtrans Omsorgsresor förstärker Region Östergötlands provtagning av covid-19

Tillsammans med region Östergötland har Samtrans Omsorgsresor skapat ett fullskaligt och unikt koncept som ska möta den stora efterfrågan på provtagning av covid-19 i regionen.

Provtagningsenhet region Östergötland. Bild: Samtrans Omsorgsresor

Det är det Nobina-ägda företaget Samtrans Omsorgsresor som ska bidra till en utökad provtagningskapacitet med en ny mobil provtagningsenhet.

- Vi är stolta över att få utveckla detta koncept tillsammans med Region Östergötland, som ska bidra till en ökad tillgänglighet för provtagningen för invånarna, säger Eric Steijer, Marknadschef för Samtrans.

Provtagningsbussen som kommer att växla mellan Vrinnevisjukhuset i Norrköping och Linköpings Arena är ombyggd för att säkerställa en säker miljö enligt de krav som finns för ändamålet.

Samtrans Omsorgsresor står i dagsläget för ett hundratals mobila teststationer i landet och verkar i ett flertal regioner.

- Med vår erfarenhet och organisation kan vi vara ett komplement som avlastar den redan ansträngda hälso- och sjukvården. Vi ser till varje regions behov och utvecklar lösningar utifrån de utmaningar som finns men också som kan komma, på så sätt kan vi även rusta oss för prövande tider framåt, avslutar Eric Steijer.

Provtagningsenhet region Östergötland. Bild: Samtrans Omsorgsresor

Fakta om Samtrans Omsorgsresor:

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting. Företaget har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Sedan i april 2020 bistår Samtrans samhället med mobila teststationer för provtagning av covid-19 och finns tillgängliga på ett hundratal platser i landet.

Samtrans öppnar fler mobila teststationer för covid-19 i Sörmland26.5.2020 10:41:50 CESTPressmeddelande

Idag öppnar en ny mobil teststation för covid-19 i utanför Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna skickas sedan för analys till A23 Lab i Uppsala. Det kommer också att finnas en satellitbil som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.

Fler mobila teststationer för covid-19 öppnas28.4.2020 14:40:26 CESTPressmeddelande

I fredags startade Samtrans Omsorgsresor den första teststationen för provtagning av covid-19 utanför fältsjukhuset i Stockholm, tillsammans med företaget InfoSolutions. Idag öppnar ytterligare en mobil teststation utanför Lidl i Upplands Väsby. Det är Samtrans Omsorgsresor som står för logistiken tillsammans med företaget InfoSolutions, som har en genomarbetad logistik för provtagning av covid-19, med labbtester. Detta i en samverkan med Folkhälsomyndigheten.