Sista gudstjänsten i Böleängskyrkan innan försäljning

Söndag den 30 augusti tas Böleängskyrkan ur bruk efter drygt 40 år. Efter gudstjänsten med avsakralisering ska fastigheten läggas ut för försäljning via mäklare.
Böleängskyrkan invigdes 1979.

Sista söndagen i augusti hålls en särskild gudstjänst i Böleängskyrkan med så kallad avsakralisering. Eftersom verksamheten i vigda kyrkorum ska följa kyrkoordningen måste ett kyrkorum officiellt tas ur bruk innan en privatperson, förening eller ett företag kan ta över fastigheten.

Verksamheten i Böleängskyrkan har kännetecknats av ett starkt barn- och familjearbete kopplat till konceptmässor som Astrid Lindgren-mässan samt av samtalsgrupper och sinnesrogudstjänster utifrån 12-stegsrörelsen. Även om det är ledsamt att lägga ner en kyrka är församlingsherde Katrin Nymberg tacksam över att all verksamhet flyttar till Tegs kyrka.

– Arbetet kommer att fortsätta växa i en större lokal. Böleängsborna är inte bortglömda, vi är fortfarande kyrka för hela församlingen, säger Katrin Nymberg, församlingsherde Tegs församling.

Söndagens gudstjänst kommer att avslutas med att närvarande församling går ut ur kyrkan tillsammans innan kyrkvärden låser dörren utifrån. Istället för kyrkfika blir det därför frukost innan gudstjänsten.

Gudstjänsten filmas och publiceras i efterhand på svenskakyrkan.se/umea
För foton från gudstjänsten – mejla Ulrika Ljungblahd

Fakta: Böleängskyrkan

• Ligger vägg i vägg med Ica-butiken på Böleäng och invigdes i oktober 1979.
  • Efter en brand under allhelgonahelgen 1999 återuppbyggdes kyrkorummet. Per-Anders Lennartsson var arkitekt och ansvarig för inredningen.
  • Beslutet att sälja Böleängskyrkan fattades av Umeås kyrkofullmäktige i november 2019, som del av åtgärderna för att få en budget i balans.

Fakta: Avsakralisering

• Verksamheten i vigda kyrkorum ska följa kyrkoordningen. Därför måste ett kyrkorum avsakraliseras innan en privatperson, förening eller ett företag kan ta över fastigheten.
  • Avsakraliseringen sker i en gudstjänst som präglas av tacksamhet för det som skett under åren på platsen.
  • Ceremonin i Böleängskyrkan söndagen den 30 augusti kl 11.00 hålls av kontraktsprost och kyrkoherde Lena Fagéus, på uppdrag av biskop Åsa Nyström.
  • Medverkande är Lars-Martin Nygren, präst. Katrin Nymberg, församlingsherde. Richard Öberg, musiker. Kristen Jansen Brodin, flöjist. Lena Fagéus, kyrkoherde och kontraktsprost.

Katrin Nymberg
Församlingsherde