Sista Rambo-filmen postproducerad i Göteborg – Rambo: Last Blood

19 september är det världspremiär för filmen Rambo: Last Blood, med Sylvester Stallone i huvudrollen. Dagen efter är det svensk biopremiär. Filmen är samproducerad av Göteborgsbolaget Filmgate Films och Film i Väst. Delar av postproduktionen (VFX) är gjord av Filmgate.

Rambo: Last Blood är den sista i raden av Rambo-filmer med Sylvester Stallone i huvudrollen. Den första kom 1982, First Blood, och den har följts av fyra filmer.

I Rambo: Last Blood tvingas Rambo att korsa gränsen mellan USA och Mexiko när en väns dotter kidnappas. För att få henne fri tvingas Rambo att konfrontera en av Mexikos mest hårdföra karteller. En skoningslös jakt på hämnd utspelar sig i detta sista kapitel i en legendarisk filmserie.

I huvudrollerna ser vi trefaldigt Oscarsnominerade Sylvester Stallone, Paz Vega (Carmen, Sex & Lucia, Sóló Mia) och Yvette Monreal (Monsoon, The Fosters, Matador).

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 161 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 336 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Ruben Östlund’s Triangle of Sadness återupptar inspelningarna med Woody Harrelson på plats i Trollhättan1.7.2020 14:05:00 CESTPressmeddelande

Inspelningarna av Ruben Östlunds satir Triangle of Sadness startade i februari, men fick ta en paus med anledning av coronapandemin. Nu återupptas inspelningarna med den stjärnspäckade internationella ensemblen bestående av Harris Dickinson, Charlbi Dean och den trefaldigt Oscarsnominerade världsstjärnan Woody Harrelson, som nu har landat i Sverige och är på plats i Film i Västs studio Trollhättan.

Film i Väst Talks: Tomas Eskilsson om filmen efter pandemin19.5.2020 09:45:32 CESTPressinbjudan

Välkommen till Film i Väst Talks med Tomas Eskilsson som i en intervju av Ulrika Grönérus reflekterar över filmlandskapet på andra sidan pandemin. Vad händer med biograferna? Hur många filmaktörer och hur många frilansare kommer försvinna under krisen? Kommer produktionerna att återupptas? Blir det några skatterabatter i Sverige? Vad får streamingtjänsternas framfart för följder? Vad händer med kvalitetsfilmen?