Sista Rambo-filmen postproducerad i Göteborg – Rambo: Last Blood

19 september är det världspremiär för filmen Rambo: Last Blood, med Sylvester Stallone i huvudrollen. Dagen efter är det svensk biopremiär. Filmen är samproducerad av Göteborgsbolaget Filmgate Films och Film i Väst. Delar av postproduktionen (VFX) är gjord av Filmgate.

Rambo: Last Blood är den sista i raden av Rambo-filmer med Sylvester Stallone i huvudrollen. Den första kom 1982, First Blood, och den har följts av fyra filmer.

I Rambo: Last Blood tvingas Rambo att korsa gränsen mellan USA och Mexiko när en väns dotter kidnappas. För att få henne fri tvingas Rambo att konfrontera en av Mexikos mest hårdföra karteller. En skoningslös jakt på hämnd utspelar sig i detta sista kapitel i en legendarisk filmserie.

I huvudrollerna ser vi trefaldigt Oscarsnominerade Sylvester Stallone, Paz Vega (Carmen, Sex & Lucia, Sóló Mia) och Yvette Monreal (Monsoon, The Fosters, Matador).

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Sammanlagt har Film i Västs samproduktioner vunnit 161 Guldbaggar. Till det kommer ytterligare 336 nomineringar. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Pressinbjudan: Ser du månen, Daniel24.1.2020 15:06:06 CETPressmeddelande

Den verklighetsbaserade danska biosuccén Ser du månen, Daniel, av Niels Arden Oplev och Anders W. Berthelsen spelades in i Göteborg förra året. Nu visas den på Göteborg Film Festivals Galasektion. Filmen har setts av 475 000 på dansk bio och blev den mest sedda danska filmen på bio förra året. Tisdag 28 januari inbjuds media att träffa Niels Arden Oplev, Anders W. Berthelsen och skådespelaren Esben Smed för intervjuer.

Visst kan vi lösa den svenska biokrisen!4.12.2019 10:53:13 CETPressmeddelande

Det går mycket dåligt för svensk film på bio. 2019 kommer att gå till historien som ett av de allra sämsta åren mätt i marknadsandel. Men den nationella filmens kris är inte ny, den är inte isolerad till Sverige och de ana-lyser och förslag som förts fram i diskussionen är alltför ytliga och enkel-spåriga. Film i Väst menar därför att det viktigaste är att hela den sam-lade svenska filmbranschen – finansiärer, kreatörer, producenter och distributörer och visare – gemensamt sätter sig för att finna orsaker och lösningar på krisen.