Sjukvården kräver mer än en snål alliansbudget

Rapporterna duggar tätt från de skånska sjukhusen: arbetstempot är högt uppskruvat och vårdplatserna räcker inte till. En budget med hårda krav på verksamheten går inte obemärkt förbi genom sjukhuskorridorerna eller i den delårsrapport som presenterades regionstyrelsen. Vänsterpartiet vill se en region som strävar efter mer för sina invånare än en bantad budget i (o)balans.

- När årets budget antogs förra hösten pekade vi i Vänsterpartiet på att det är uppenbart att sjukvården behöver mer resurser än vad som ges. Det vi ser i delårsrapporten är att just sjukvården inte kan följa angiven budget samtidigt som köerna växer och avdelningar hålls stängda, säger Sara Svensson, regionråd och Vänsterpartiets representant i regionstyrelsen.

Alliansbudgeten antogs under hösten 2018. De mål som sattes upp för sjukvårdens besparingar har inte kunnat uppnås: Hälso- och sjukvården har liksom tidigare år fortsatt stora underskott och prognosen för helåret är ett resultat på cirka 740 miljoner kronor under utsatta budgetmål.

- Precis som vi har sagt under många år behöver vården stärkas både med ökade generella anslag från staten och med en höjd regionalskatt. Vi behöver finansiera en allt mer avancerad sjukvård, se till att den når alla i befolkningen som behöver den och anställa fler så att de behov av vård som människor har kan mötas upp av sjukvården. Det klarar vi inte på en svältbudget, konstaterar Sara Svensson.

Vänsterpartiet har sedan tidigare tagit initiativ till en handlingsplan för att i alla fall öppna upp de sommarstängda vårdplatserna. Svaret på detta initiativ fanns inte med på dagordningen till dagens regionstyrelsemöte.

- Jag hade förväntat mig att vårt initiativärende skulle behandlas idag. Vårdplatsbristen är skriande, men utan att Alliansen prioriterar arbetet med en handlingsplan kommer det blir svårt att förbättra situationen inför och under nästa sommar, avslutar Sara Svensson.

Vänsterpartiet stänger kontoren och medverkar i arbetsplatsstrejk för klimatet26.9.2019 12:00:00 CESTNyheter

Fredagen den 27/9 är det utlyst arbetsplatsstrejk för klimatet och Vänsterpartiet Skåne stänger igen kontoren och går med i demonstrationer över hela regionen. Det är FridaysForFuture som arrangerar strejken, en organisation som växt explosionsartat från Greta Thunbergs strejkande utanför Sveriges Riksdag 2018. Fredagen markerar slutet på en vecka som många kommuner nyttjat för att sätta ljuset på klimatfrågan.

Skånetrafiken ska finnas för de skånska invånarna – dialog måste bli verklighet24.9.2019 14:42:17 CESTPressmeddelande

Att det gjorts förändringar för skånska busslinjer har varit svårt att missa, inte minst på grund av de starka protester som resenärer och kommunpolitiker framfört i en strid ström som böljat över tidningarnas insändarsidor. Vad hände med att samverka med kommunerna och föra dialog med invånarna? Under dagens möte med Regionfullmäktige lyfte Vänsterpartiet frågan i en interpellation till Carina Zachau (M), ordförande i Kollektivtrafiknämnden.

V: Låt inte sommarstress på sjukhusen bli standard året runt!5.9.2019 11:37:18 CESTPressmeddelande

Under sommarmånaderna ska sjukvården fortsätta bedriva sjukvård samtidigt som all personal ska få ta ut sin semester. Att detta höjer stressen och pressen är inte en nyhet, i en situation där brist på vårdplatser och personal har varit vardag under lång tid. 2019 var heller inget undantag på de skånska sjukhusen och planeringen för sommarperioden har inneburit många stängda vårdplatser. Situationen har varit liknande runt om i landet och en återkommande trend har varit att de vårdplatser som stängs inför sommaren förbli stängda. Nu tar Vänsterpartiet initiativ till att ta fram en handlingsplan för att öppna de sommarstängda vårdplatserna.