Sjukvården kräver mer än en snål alliansbudget

Rapporterna duggar tätt från de skånska sjukhusen: arbetstempot är högt uppskruvat och vårdplatserna räcker inte till. En budget med hårda krav på verksamheten går inte obemärkt förbi genom sjukhuskorridorerna eller i den delårsrapport som presenterades regionstyrelsen. Vänsterpartiet vill se en region som strävar efter mer för sina invånare än en bantad budget i (o)balans.

- När årets budget antogs förra hösten pekade vi i Vänsterpartiet på att det är uppenbart att sjukvården behöver mer resurser än vad som ges. Det vi ser i delårsrapporten är att just sjukvården inte kan följa angiven budget samtidigt som köerna växer och avdelningar hålls stängda, säger Sara Svensson, regionråd och Vänsterpartiets representant i regionstyrelsen.

Alliansbudgeten antogs under hösten 2018. De mål som sattes upp för sjukvårdens besparingar har inte kunnat uppnås: Hälso- och sjukvården har liksom tidigare år fortsatt stora underskott och prognosen för helåret är ett resultat på cirka 740 miljoner kronor under utsatta budgetmål.

- Precis som vi har sagt under många år behöver vården stärkas både med ökade generella anslag från staten och med en höjd regionalskatt. Vi behöver finansiera en allt mer avancerad sjukvård, se till att den når alla i befolkningen som behöver den och anställa fler så att de behov av vård som människor har kan mötas upp av sjukvården. Det klarar vi inte på en svältbudget, konstaterar Sara Svensson.

Vänsterpartiet har sedan tidigare tagit initiativ till en handlingsplan för att i alla fall öppna upp de sommarstängda vårdplatserna. Svaret på detta initiativ fanns inte med på dagordningen till dagens regionstyrelsemöte.

- Jag hade förväntat mig att vårt initiativärende skulle behandlas idag. Vårdplatsbristen är skriande, men utan att Alliansen prioriterar arbetet med en handlingsplan kommer det blir svårt att förbättra situationen inför och under nästa sommar, avslutar Sara Svensson.