Sjungande vaktmästare tar steget in i prästyrket

Lördagen den 16 januari viger biskop Mikael Mogren Lars Frisk från Fagersta till tjänst som präst i Västerås stift. Vigningen sker utan församling i Västerås domkyrka.
Lars Frisk prästvigs lördagen den 16 januari.

Lars Frisk är, trots det nya uppdraget, långt ifrån okänd i sin blivande församling. Under 28 år har han arbetat inom Svenska kyrkan. Som kyrkvaktmästare, konfirmandledare, IT-tekniker med mera. Efter prästvigningen kommer han att arbeta i Västanfors Västervåla församling.

– Har alltid varit nyfiken på kyrkan men av olika skäl så kom det att dröja upp till övre tonåren innan jag ”hittade in”, säger Lars Frisk.

Vägen in i kyrkan gick via sången. Lars Frisk sjunger fortfarande gärna, och helst i sånggruppen Gränslösa bestående av tio kamrater som sjungit tillsammans sedan sent 80-tal. Lars har också ett stort trädgårdsintresse och det första jobbet inom kyrkan var som kyrkvaktmästare.

En utvecklad yrkesroll

Parallellt med teologistudierna har Lars Frisk fortsatt att arbeta i församlingen och sakta men säkert har den gamla yrkesrollen fasats ut och ersatts av en ny.

– Tack vare att jag fått förtroendet att till exempel leda gudstjänster och andakter och jobba med konfirmander under studietiden så tror jag att många redan ser mig som präst, men med vigningen blir det ju definitivt. För församlingsborna blir förstås prästkragen det tydligaste tecknet på att jag har en, inte annan, utan en utvecklad, förnyad roll.

Ser kyrkan som ett ”vi”

– Kyrkans viktigaste roll är att vara relevant och synlig för människor, även när vi inte kan ses på vanligt sätt. Min roll kommer att vara att lotsa ungdomar (konfirmander) in i kyrkan och till Gud. Trots att jag jobbat i församlingen länge tror jag att jag kan komma in med förnyad energi.

Lars Frisk talar om kyrkan som ett ”vi”, större än de gudstjänstfirare, kyrkobyggnader eller anställda som kanske först dyker upp vid tanken på kyrkan.

– Kyrkan är mer än allt det där. Troligen kommer den att överleva även om den får andra former som kanske kan skrämma oss som jobbar i den befintliga organisationen som anställda. Guds verk kommer att överleva även om kyrkväggarna rämnar.

Mer information och kontakt

Anna Brodén, stiftsadjunkt för rekrytering
anna.broden@svenskakyrkan.se

Lars Frisk
lars.frisk@svenskakyrkan.se
Tfn: 0223-434 22

Lars Frisk prästvigs lördagen den 16 januari.