Ska du köpa våffeljärn?

Ett gott våffeljärn är ett måste i varje hem.

Den underbara doften som sprider sig när man gör våfflor är fantastisk och har du inte ett bra våffeljärn så kanske du går miste om fina våfflor och får istället pilla bort resterna med en gaffel eller liknande. Våfflor bränner lätt fast om man inte har rätt våffeljärn. Vi äter mycket våfflor i Sverige och särskilt i mars, och det är faktiskt tack vare ett talfel.

Det finns en lång historia i Sverige av att äta våfflor och det rapporteras från olika nyhetsbyråer som TT varje år om hur många våfflor vi äter i Sverige på våffeldagen som infaller den 25 mars. Egentligen så heter dagen Marie bebådelsedag och det är märkligt hur det har kunnat bli till våffeldagen. Det är faktiskt så att det är ett talfel som ligger bakom att vi äter särskilt mycket våfflor den dagen. Maria bebådelsedag kallas även vårfrudagen i vissa kretsar och det har blivit till att folk trodde att den hette våffeldagen. Vi svenskar älskar att fira mat och bakelser och därför var vi inte sena med att hoppa på tåget att ha en dedikerad våffeldag där vi får frossa i dessa läckerheter extra mycket. Utöver våfflor har vi ju som bekant också kanelbullens dag och i Småland firas "Fössta tossdan i mass" och då ska det ätas prinsesstårta. Det är lokalt eftersom smålänningar har ett speciellt sätt att uttala R och därför har den först torsdagen i mars kommit att bli denna tårtfest. Ännu ett talfel alltså som har gett upphov till att vi äter bakelser. Nu kanske vissa har invändningar på att småländska inte är ett talfel och det kan de absolut ha rätt i. Så ligger det till i alla fall.

Våfflor är perfekt mat eftersom de både är fika och kan fungera som en lättare lunch eller middag. Det går dessutom att variera det man har på dem, beroende på situation. Vill man ha dem som mat kanske man väljer att lägga på banan, sylt och ost. Är det våfflor för fika så är det dock bara fantasin som sätter stopp och då går det att lägga till smarrigheter som sylt, glass, grädde och choklad av alla de slag. Det går även att ha våfflor som förrätt till en flerrättersmiddag och då går det att lägga på lite Smetana, rödlök, dill och citron och så har ni en bra start på kvällen.

Något som har blivit extra populärt som dessert är den som kallas belgisk våffla. Det är en tjockare våffla och den har behov av ett annat järn. Vanligtvis så avnjuts denna våffla med choklad, glass och grädde och det räcker gott och väl med en då de är signifikant större än vanliga våfflor. Det finns ställen, i alla fall i våra storstäder, som enbart säljer belgiska våfflor och som är välbesökta. Tillsammans med en god kopp kaffe så är det en lyxig fika som även mättar en del. Vi ska vara glada över att vi har en tradition att äta våfflor.

Ny jämförelsesajt av billiga mobilabonnemang9.6.2021 10:22:56 CEST | Pressmeddelande

Det är en djungel att välja mobilabonnemang och olika erbjudanden förvirrar ofta konsumenten vilket som är bäst. För att underlätta detta har hemsidan Nyttmobilabonnemang.se startats, med syftet att hjälpa konsumenterna att hitta det bästa mobilabonnemanget till bäst pris. Genom jämförelser gjorda av branschexperter listas de bästa, målgruppsanpassade och billigaste mobilabonnemangen. Hemsidan uppdateras dagligen med aktiva rabatter och erbjudanden.