Skandek AB - “Energideklaration kan vara en hjälp för att göra huset mer energieffektivt”

Genom att låta en pålitlig firma utföra energibesiktningen uppfyller du som husägare inte bara det rådande lagkravet, utan du får även bättre koll på och kan reducera dina kostnader - samtidigt som du värnar om miljön.

Med ett par små förändringar och enkla åtgärder kan man göra sitt hus mer energieffektivt - och utan att inomhusmiljön får en negativ påverkan. Skandek AB har utfört energideklarationer sedan 2008 och företaget har därmed en lång erfarenhet av branschen. När de utför energideklarationer ute hos kunderna ger de även alltid förslag på åtgärder som kan minska energiförbrukningen.

“Vi på Skandek strävar alltid efter att leverera energideklarationer med högsta kvalitet. En väl utförd energideklaration ger uppgifter om husets energiförbrukning, och ger ägaren en överskådlig överblick över byggnadens energiprestanda. Detta så att ägaren har möjlighet för att minska sin energiförbrukning, sina kostnader och klimatpåverkan. Vi tycker också det är viktigt att hjälpa våra kunder får en bättre förståelse för vad de själva kan göra för att göra deras hus mer energieffektivt,” säger Claus Holten på Skandek AB.

En energideklaration har en giltighetstid på tio år och det är husets ägare som hålls ansvarig för att den utförs. Enligt lag så ska alla hus och fastigheter som säljs ha en giltig energideklaration. Kravet infördes under 2009 och syftar till att främja åtgärder för att spara energi. Genom att utföra en energideklaration kan man således få en bättre koll på sina energikostnader, vilket är en hjälp när man vill göra sitt hus mer energieffektivt och samtidigt värna om miljön.

Energideklarationer är bra att utföra om man i framtiden har planer på att sälja huset. När det väl är dags att sälja huset så genererar en lägre energianvändning ett bra säljargument.

Kontaktinformation: Claus Holten, claus@skandek.se