ŠKODA hyllar rallyframgångarna – med specialutgåva av FABIA

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika år någonsin inom motorsport med en gatlegal specialmodell av ŠKODA FABIA i begränsad upplaga. Utrustad med 1,4-liters TSI-motor, sjuväxlad DSG-växellåda och sportfjädring blir FABIA R5 edition den snabbaste versionen av modellen just nu.

Motorsport är en viktig del av ŠKODA’s DNA – och har så varit i 117 år. För att hylla världsmästartiteln i WRC 2 och mästerskapssegrarna i såväl internationella som nationella mästerskap världen över har ŠKODA utvecklat en specialmodell, och det är den snabbaste versionen hittills av nuvarande FABIA-generation. Utrustad med en sportig 1,4-liters TSI-motor med 125 hästkrafter är toppfarten 203 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h går på 8,8 sekunder.
R5 edition är dessutom utrustad med sportfjädring för lägre markfrigång och med styvare stötdämpare. Därtill har specialmodellen en supersport-ratt, nya unika sportsäten och ett vidareutvecklat avgassystem för rätt motorljud.

Designmässigt baseras specialmodellen på FABIA MONTE CARLO med Candy White exteriörlack och svart tak – men rallyjärnet har också specialutvecklade 17” SAVIO-lättmetallfälgar tillgängliga i tre färger (gröna, vita och svarta) och ”WRC 2 2017 champion”-emblem såväl in- som utvändigt.
Förutom motorsport-designen har specialmodellen även generös standardutrustning, bland annat med backkamera, navigationssystem Amundsen, klimatanläggning och trådlöst start- och låssystem – samt självklart adaptiv farthållare och autobroms.

FABIA Special Model kommer enbart att tillverkas i 1 300 exemplar som fördelas på 21 marknader från februari 2018, bland annat Sverige.Hur många är ännu inte fastställt, inte heller pris.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.