ŠKODA KODIAQ RS – De första detaljerna

Med ŠKODA KODIAQ RS utökas ŠKODAs modellprogram med en ny sportig SUV som imponerar med en 2.0 TDI-motor på 240 hk och 20-tums lättmetallfälgar. Högblanka svarta accenter, nytt RS-märke och rödlackerade bromskolvar framhäver bilens dynamiska egenskaper och design. Den nya sportiga SUV:en kommer att fira sin världspremiär på 2018 Paris Motor Show

Fronten utmärker sig med den svarta tredimensionella grillen, full-LED strålkastarna och den sportiga stötfångaren.

Innan den officiella världspremiären på 2018 Paris Motor Show i oktober släpps nu designskisser och detaljbilder på bilen. Den första SUV:en i ŠKODA RS-modellprogram imponerar inte bara med sin 240 hk starka biturbo dieselmotor utan också med sin sportiga och eleganta design, accenter i högblankt svart och 20-tums Xtreme-lättmetallfälgar.

ŠKODA:s första högpresterande SUV framhäver sina dynamiska ambitioner – den slående kylargrillen, takrelingarna, fönsterramarna och sidospeglarna är alla färgade högblankt svart.

ŠKODA har utvecklat nya stötfångare särskilt för KODIAQ RS. Det självsäkra utseendet hos bilens framparti understryks med hjälp av de kristallinspirerade full-LED-strålkastarna – som också kommer som standard. Bakpartiet formas av två synliga avgasrör under stötfångaren och en reflektor som sträcker sig över hela bilens bredd – det särskiljande kännetecknet på alla ŠKODA RS-modeller.

En ŠKODA-debut: 20-tums Xtreme-lättmetallfälgar som standard

ŠKODA KODIAQ RS är den första bilen i ŠKODA:s historia som kör på 20-tumsfälgar som standard. De röda bromskolvarna på de 17 tum stora bromsskivorna syns tydligt tack vare de antracitgrå Xtreme-lättmetallfälgarna.

KODIAQ RS är ŠKODA:s första SUV som finns tillgänglig med en metallicfärgad Race Blue-finish. Dessutom är SUV:en den första medlemmen i RS-familjen med den nya, moderna RS-logotypen inklusive det nu röda ”V”:et för Victory på kylargrillen och bakpartiet.

ŠKODA KODIAQ RS kommer att börja säljas under senhösten 2018 och lanseras i månadsväxlingen februari/mars 2019. Den premiärvisas på 2018 Paris Motor Show i början av oktober.

Stefan Nygren
Marknad- och produktchef

Mobil +46-70-568 65 50
Mail stefan.nygren@skoda.se

Ladda ned bild
Bakpartiet på den nya högpresterande SUV:en formas av två synliga avgasrör och den RS-typiska reflektorn.
Ladda ned bild
Med högblank, svart finish är ŠKODA KODIAQ RS karaktäristiska kylargrill särskilt iögonfallande.
Ladda ned bild
Sidospeglarna och fönsterramarna är också färgade högblankt svart som standard i ŠKODA KODIAQ RS.
Ladda ned bild
KODIAQ RS 20-tums Xtreme-lättmetallfälgar och röda bromskolvar demonstrerar den sportiga potentialen.
Ladda ned bild

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,2 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2017
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.