ŠKODA OCTAVIA tilldelas sin tredje Red Dot Award för sin design

Fjärde generationen av helt nya ŠKODA OCTAVIA imponerar med sina uttrycksfulla former och dynamiska proportioner. Efter framgångarna 2006 och 2017, har ŠKODA OCTAVIA åter en gång tagit hem den prestigefyllda utmärkelsen ”Red Dot Award” för sin design och därmed knipit sin tredje förstaplats i klassen.

ŠKODA:s designspråk kännetecknas av utpräglat 3D-formade detaljer, precisa linjer och ytor som utstrålar dynamik och närvaro. Den nya frontkjolen och de nya, nu ännu slimmare strålkastarna är en fröjd för ögat i dubbel bemärkelse. Som standard är såväl halvljuset, helljuset och varselljuset av LED-typ. Som tillval finns LED Matrix-strålkastare med sin unika design. Även för bak-, broms- och dimljuset används LED-teknik. Den nydesignade takrelingen har låg profil och får OCTAVIA COMBI att se extra långsträckt ut betraktad från sidan. Sedanmodellen har en coupéliknande form. Även designkonceptet för interiören i nya OCTAVIA är nytt: den senaste generationen av ŠKODA:s bästsäljare är utrustad med en fristående mittdisplay, ännu högklassigare material, en ny instrumentpanel i flera nivåer och en stilig mittkonsol. Den nydesignade 2-ekersratten är försedd med mer intuitiva knappar och scrollhjul för ännu bättre ergonomi och användarvänlighet.

”Red Dot Award” är ett av världens mest prestigefyllda designpris. Juryn består av experter, som professorer inom design och formgivare och journalister inom denna disciplin, från jordens alla hörn. I år hade man att bedöma ca 6.500 olika produkter, live och på plats, baserat på kriterier som innovation, designkvalitet, funktionalitet, livslängd och miljöpåverkan. Sedan 65 år har Red Dot Award delats ut som ett globalt pris för enastående produktdesign.

Den helt nya generationen av OCTAVIA är den 14:e modellen från ŠKODA som vinner denna eftertraktade utmärkelse. Vid 2019 års Red Dot Award: ”Brands and Communication Design” tog den tjeckiska biltillverkaren också hem ”Red Dot”-utmärkelsen för sin märkeskommunikation. Redan 2006 förärades ŠKODA sin första Red Dot Award-utmärkelse, då för OCTAVIA II COMBI. Och 2017 tog den tredje generationen av modellen samt KODIAQ hem ytterligare två pris – samma år.

Här följer en sammanställning över alla prisvinnande ŠKODA-modeller:

2020 ŠKODA OCTAVIA IV
2019 ŠKODA SCALA
2018 ŠKODA KAROQ
2017 ŠKODA KODIAQ och ŠKODA OCTAVIA III COMBI
2016 ŠKODA SUPERB III
2015 ŠKODA FABIA III
2014 ŠKODA RAPID SPACEBACK
2013 ŠKODA RAPID
2010 ŠKODA SUPERB II och ŠKODA YETI
2008 ŠKODA FABIA II
2007 ŠKODA ROOMSTER
2006 ŠKODA OCTAVIA II COMBI

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.