ŠKODA presenterar SCALA G-TEC

ŠKODA är på plats med sitt nuvarande gasbilserbjudande OCTAVIA G-TEC i Almedalen där hållbarhet och miljö står på agendan. Samtidigt aviserar företaget en ny kommande gasdriven modell - ŠKODA SCALA G-TEC. En version av den nya kompaktmodellen med tre CNG-tankar som möjliggör en räckvidd på cirka 410 kilometer. Fordonsgas är ett bra alternativ och med biogas reduceras utsläppen av CO2 med 90%.

ŠKODA förstärker sitt utbud av gasdrivna modeller. Nya SCALA G-TEC tar plats i ŠKODA-modellutbudet som den andra gasdrivna modellen efter OCTAVIA G-TEC. Nya SCALA G-TEC drivs av en trecylindrig turbo med en 1,0 liters slagvolym och en effekt på 66 kW (90 hk). Det maximala vridmomentet på 160 Nm överförs via en 6-växlad manuell växellåda. Bilen är särskilt utformad för användning av CNG och uppfyller utsläppsstandarden Euro 6d-TEMP. CO2-utsläppen minskas därmed med cirka 25 procent jämfört med bensindrift, med avsevärt lägre kväveoxidutsläpp (NOx) och inget partikelutsläpp. Med körning på biogas blir de totala utsläppen (inkl tillverkning)  i nivå med elbilar. Modellen 1.0 G-TEC har tre CNG-tankar som möjliggör en räckvidd på cirka 410 kilometer i naturgasläge. Kombinerat med en nioliters bränsletank har den en total räckvidd på cirka 630 kilometer.

Fordonsgas kommer att spela en viktig roll i ŠKODAs motorutbud under de kommande åren för att minska CO2-utsläppen. Våra gasdrivna modeller blir mer och mer populära hos våra kunder tack vare deras låga utsläpp. Alla som kör en ŠKODA SCALA G-TEC kommer i framtiden också att dra nytta av relativt låga bränslekostnader i många länder.” säger Christian Strube, styrelsemedlem för teknisk utveckling ŠKODA Auto.

SCALA G-TEC levereras med tre sammankopplade CNG-tankar i stål som rymmer 13,8 kilo CNG som möjliggör att färdas cirka 410 kilometer med gasdrift. Om gasen tar slut växlar SCALA automatiskt över till bensinläge där en nioliters tank ger en ytterligare räckvidd på cirka 220 kilometer. Detta innebär att SCALA G-TEC kan fortsätta att köras i områden utan tankstationer med fordonsgas, med en kombinerad räckvidd på cirka 630 kilometer. SCALA 1.0 G-TEC lanseras i utrustningsnivån Style. SCALA 1.0 G-TEC lanseras i utrustningsnivån Style. Precis som i alla SCALA-modeller ingår Lane Assist och Front Assist med gångtrafikantavkänning samt full LED-strålkastare och LED-bakljus i standardutrustningen för G-TEC-modellerna. Tack vare den smarta integreringen av CNG-tankarna i underredet har SCALA G-TEC en bagageutrymmesvolym på 339 liter.

Körning på fordonsgas innebär en reduktion av skadliga växthusgaser och ger samtidigt en tystare gång. Genom att tanka biogas som utvinns från avloppsslam, matavfall från industrin och hushåll samt gödsel och andra organiska avfall och restprodukter minskar man utsläppen av växthusgaser avsevärt jämfört med körning på fossila drivmedel.

”All bilkörning innebär en belastning på miljön men genom att tanka biogas bidrar man direkt till att minska sitt fotavtryck av växthusgaser utan att ge avkall på komfort eller räckvidd” säger Stefan Nygren, Marknads- och produktchef ŠKODA Sverige.

SCALA G-TEC öppnas till försäljning under oktober 2019 och de första bilarna kommer att levereras under första kvartalet 2020.

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA presenterar designskisser av nya OCTAVIA17.10.2019 15:18:36 CESTPressmeddelande

ŠKODA släpper exklusiva designskisser som ger en första glimt av fjärde generationen OCTAVIA. Den framgångsrika modellen som ursprungligen lanserades för drygt 60 år sedan är en riktig volymmodell som hittills har sålt mer än 6,5 miljoner enheter. Tack vare ŠKODAs nya formspråk, har OCTAVIA fått en ännu uttrycksfullare utstrålning – det nya interiörkonceptet är en optimal mix av enastående funktionalitet, rymlighet, högklassiga material och smarta finesser in i minsta detalj. Nya ŠKODA OCTAVIA har världspremiär i Prag under vecka 46 och kommer lanseras på den svenska marknaden under våren 2020. För att läsa mer om nya OCTAVIA besök ŠKODA Storyboard.

ŠKODA SUPERB iV finns nu öppen för försäljning - samtidigt inleder företaget nytt samarbete19.9.2019 10:17:26 CESTPressmeddelande

I helgen hade SUPERB iV försäljningsstart och finns nu att beställa till ett från pris på 420 100 kr. Samtidigt startar produktionen av företagets första laddhybrid i Kvasiny. ŠKODA inleder även ett partnerskap med Bee Charging Solutions som innebär att alla som köper en laddbar bil får ett prisvärt erbjudande på en smart laddbox med installation.

Nya ŠKODA KAMIQ - nykomling i SUV-familjen27.8.2019 11:48:06 CESTPressmeddelande

ŠKODA adderar en tredje modell till sin framgångsrika SUV-portfölj för den europeiska marknaden. ŠKODA KAMIQ har de typiska fördelarna för segmentet som större markfrigång och högre säteshöjd, med smidigheten hos en kompaktbil. Med avancerade assistans- och infotainmentsystem, generöst utrymme och ett stort antal Simply Clever-funktioner uppfyller nya KAMIQ behoven för både familje- och livsstilsorienterade kunder i sann ŠKODA-design.