Sladda lagom – en strategi för elbilsladdning från Riksförbundet M Sverige
Igår 25 januari lovade klimat- och miljöminister Annika Strandhäll, i samband med en granskning av laddstolpar och bidrag utförd av Sveriges Radio P4s lokalstationer, att det med ett förnyat fokus ska satsas så att det ska bli möjligt att köra elbil i hela landet.
– Det här är verkligen ett välkommet besked men det betyder också att man behöver fatta många snabba beslut, elbilarna ökar stort men det är illa ställt med laddningen på en del håll. Det krävs kvicka och rejäla åtgärder, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.
M Sverige lyfter därför ett antal områden och strategiska inriktningar för att åstadkomma en snabb utbyggnad av laddstolpar och fortsatt försäljningsökning av laddbara bilar.
- Ställ krav på kommuner. På en del håll är antalet publika laddstolparna på en kritisk låg nivå. Våra granskningar har under flera år visat på omfattande brister. Särskilt illa ställt är det i områden där många bor i flerfamiljshus. I några länder i Europa finns en lagstadgad ”right to charge” eller ”right to plug”, alltså en sorts rättighet att ladda. Ska Sverige gå före i omställningen behöver vi troligen anamma ett liknande förhållningssätt till medborgarens rätt att kunna välja en bil med lägre eller helt utan utsläpp.
- Begär att Lantmäteriet skyndsamt skapar ett undantag för uppförande av laddboxar i samfälligheter. Idag hindras dessa av gammalmodiga och byråkratiska ansläggningsbeslut, som medför orimligt höga förättningsavgifter att ändra, långt innan någon laddbox kan installeras. Skapa ett system så att vem som helst i en samfällighet kan sätta upp en laddbox. Låt samfälligheten själv bestämma regelverk för betalning av el mm.
- Se till att statliga bolag bygger laddstolpar på ”vita punkter”, alltså oftast snabbladdning på resan, där uppförandet eller driften idag inte är tillräckligt attraktiv att sköta ur marknadssynpunkt. Skapa modeller där marknaden kan ta över nätverken i takt med att de laddbara bilarna och därmed nyttjandegraden ökar till en nivå då laddstolparna blir mer konkurrenskraftiga.
- Skruva inte ner på tempot i bonus-malus. Ha kvar en bra bonus för laddhybrider i flera år till, inte en utfasning enligt de senaste utspelen. Förutom att de med sin hybridteknik kan vara billigare och enklare att välja framför en elbil, är fördelen att de trots sina förhållandevis små batterier klarar den mesta vardagskörningen på el. Med mindre batterier går det åt mindre resurser at bygga bilen. Ett ökat antal laddhybrider bidrar till att vägtrafikens utsläpp sjunker. Bilköpare såväl som bilbranschen behöver långsiktiga spelregler.
- Skapa regelmässigt utrymme för kommuner att göra elbilen fördelaktig för fler – även som begagnad. Det kan man till exempel göra genom att tillåta kommuner att ta ut en lägre parkeringsavgift för fordon med låga utsläpp.
– Som konsumentorganisation finns vi självklart tillgängliga för en dialog om hur vi kan lösa problemen med till exempel laddstolpar. Omställningen får inte stanna av på grund av en underlåtenhet att fatta de nödvändiga och kritiska besluten, säger Heléne Lilja.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seHeléne Liljachef kommunikation och samhälle
Tel:070-243 09 35helene.lilja@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.
Goda råd för ett lyckat bilköp23.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Högre nybilspriser gör att fler tittar på begagnat. Men att välja bort nybilar av kostnadsskäl kan komma med en baksida i form av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum