Södertälje kommun förlänger avtal med Samtrans Omsorgsresor

Sedan januari 2018 har Samtrans kört ca 800 skolbarn i Södertälje Kommun. Nu står det klart att kommunen valt att utnyttja optionsåret och förlänger därmed samarbetet med Samtrans Omsorgsresor i ytterligare ett år.

- Vi på Samtrans väldigt glada över det fortsatta förtroende vi har fått och ser fram emot att ytterligare förbättra vår leverans och kvalitet på skolskjuts i kommunen, säger Tomas Hansson, Vd på Samtrans.

Under den prövande tid som följer i coronavirusets spår har Södertälje kommun och Samtrans tillsammans skapat stabila förutsättningar för att verksamheten har kunnat fortgå. Likaså att verksamheten snabbt kan återgå till normalläge och tillräcklig kapacitet efter det att nu rådande situation har passerat. Det innebär att inga förändringar kommer att ske för resenärerna och att de har möjlighet att ta sig till skolan tryggt och säkert till hösten.

- Barn och föräldrar ska känna sig trygga med att de har en skolskjuts som fungerar och som de kan lita på till skolstarten i augusti. Det kommer vi att säkerställa tillsammans med Södertälje Kommun, avslutar Tomas Hansson, Vd för Samtrans.

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting. Företaget har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.

Samtrans öppnar fler mobila teststationer för covid-19 i Sörmland26.5.2020 10:41:50 CESTPressmeddelande

Idag öppnar en ny mobil teststation för covid-19 i utanför Kullbergska sjukhuset i Katrineholm. Vid teststationen kan personer med remiss komma och lämna prov, utan att behöva gå ut ur bilen. De utför provtagningen själva och testerna skickas sedan för analys till A23 Lab i Uppsala. Det kommer också att finnas en satellitbil som ger möjlighet till provtagning i hemmet. Inga resurser från den befintliga hälso- och sjukvården ska användas.

Fler mobila teststationer för covid-19 öppnas28.4.2020 14:40:26 CESTPressmeddelande

I fredags startade Samtrans Omsorgsresor den första teststationen för provtagning av covid-19 utanför fältsjukhuset i Stockholm, tillsammans med företaget InfoSolutions. Idag öppnar ytterligare en mobil teststation utanför Lidl i Upplands Väsby. Det är Samtrans Omsorgsresor som står för logistiken tillsammans med företaget InfoSolutions, som har en genomarbetad logistik för provtagning av covid-19, med labbtester. Detta i en samverkan med Folkhälsomyndigheten.