Sofie Sarenbrant aktuell med deckare om psykisk ohälsa

I dag släpps Skamvrån, den efterlängtade sjunde delen i succéserien om kriminalinspektör Emma Sköld. Precis som i tidigare böcker riktas fokus mot aktuella samtidsfrågor.

En flicka lägger sig på en spårvagnsräls i Bromma och sluter ögonen. I en annan del av Sverige hamnar en man i en djup grav i skogen. Ingen av deras nära och kära känner till den annalkande katastrofen. De två drabbade är inte bekanta, men har något livsavgörande gemensamt. Nu är det upp till Emma Sköld att hitta sambandet innan det är för sent.

I Skamvrån, Sofie Sarenbrants tionde bok, skildras akuta ämnen som psykisk ohälsa och självmord. Vad vet du egentligen om dina närmaste?

”Psykisk ohälsa ber inte om lov, utan tränger sig på som en parasit i alla samhällsklasser. Det vill jag belysa i Skamvrån”, säger Sofie Sarenbrant.

Sofie Sarenbrant är känd för sina fängslande och relationsdrivna samtidsdeckare. Hennes serie om den karriärinriktade kriminalinspektören Emma Sköld har sålt i två miljoner exemplar och till fjorton länder. När Tiggaren släpptes 2016 etablerades Sofie Sarenbrant som Sveriges starkast växande författarskap, och uppföljaren Syndabocken blev årets mest lyssnade ljudbok 2018.

För intervjuförfrågningar, kontakta:
Rebecca Foss
Bindefeld AB
rebecca.foss@bindefeldab.se

För information om boken, kontakta:
Stephanie Demmler
stephanie.demmler@bookmarkforlag.se

BOOKMARK FÖRLAG är ett av Sveriges yngsta och starkast växande allmänutgivande förlag. Vi ger ut unika och dramatiska titlar som är svåra att lägga ifrån sig, och har såväl svenska som utländska författarskap. Vi arbetar hårt för att nå ut med våra titlar och vi har haft förmånen att få fina mottaganden.

Ett av historiens viktigaste vittnesmål4.10.2019 15:40:58 CESTPressmeddelande

NATTEN av Elie Wiesel är ett oersättligt vittnesmål från förintelsen. Boken, som sålts i över tio miljoner exemplar, har inte funnits i tryck på svenska på mer än tre decennier. Nu ger Bookmark förlag ut den i nyöversättning, med nyskrivet förord av Alice Bah Kuhnke. Återutgivningen sker i en tid när vi håller på att förlora de sista överlevarna och kommer att uppmärksammas med en programkväll på Forum för levande historia.

Pascal Engman aktuell med ny samtidsthriller om incelrörelsen23.9.2019 14:02:19 CESTPressmeddelande

”Det finns en stor och växande grupp unga män som känner sig förfördelade, förbisedda och omsprungna av kvinnor. Män tappar mark. Privilegier, jobb, sexualitet som tidigare var reserverade för oss män tas nu av kvinnor. En fullt rimlig utveckling. Men i takt med att världen blir allt mer jämlik och strukturer raseras frodas kvinnohatet. Incelrörelsen är dess yttersta uttryck”, säger Pascal Engman som med nya boken Råttkungen vill belysa förtryck mot kvinnor och öka mäns bokläsning.