Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

Stall Caroline Holm AB driver en tävlingsverksamhet med travhästar, inkörning av unghästar och rehabilitering av skadade hästar. Caroline Holm fick idag motta priset vid Hästrådet, ett event som årligen arrangeras av LRF Häst och som i år erbjöds i digitalform. Drygt 70 personer bevistade den ärofyllda prisutdelningen via länk .

– Stall Caroline Holm AB är en förebild inom hästnäringen. Företaget är ett utmärkt exempel på när ett aktivt landsbygdsföretagande utvecklas och erbjuder både attraktiva träningstjänster för hela landets travhästägare, arbetstillfällen och öppna landskap. Syftet med Årets Hästföretagare är att lyfta fram goda exempel på framgångsrika hästföretagare, som också är bra förebilder somkan inspirera andra, säger Erica Lindberg, verksamhetsansvarig för LRF Häst och en av aktörerna i samarbetet kring Hästföretagarcentrum.

Caroline Holm startade sin verksamhet 2013 i Masbo utanför Hudiksvall, med målet att kunna försörja sig fullt ut på sitt hästföretag. Hon har satsat hårt på att utveckla ett brett erbjudande av olika tjänster inom travträning.

– Nöjda medarbetare är en förutsättning för nöjda hästar och ett stall i harmoni, varför goda arbetsvillkor i företaget alltid har haft en avgörande roll i upplägget av verksamheten, säger Caroline Holm.

Hon beskriver sin träningsfilosofi med fokus på att få fram träningsglada hästar och såväl träning som utfodring är individuellt anpassad för varje häst. Hästarna får allsidig träning som används i form av intervaller, banjobb med speedcart, pullertträning, simträning, dressyrlektioner och galoppträning. Ett företag med både människan och hästen i centrum vilket resulterat i stor efterfrågan från nöjda kunder.

– Jag blev jätteglad över vinsten, pirrig i hela kroppen. Så roligt och nu får jag och mitt företag möjligheten att bli ännu bättre. Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal och team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm direkt efter att hon tilldelats priset.

Motivering till Stall Caroline Holm AB som Årets Hästföretagre 2020:
"Med hästen, kunden och de anställdas arbetsmiljö i fokus bevisar Stall Caroline Holm AB att en målmedveten företagsstrategi ger förutsättningar för ett stabilt och livskraftigt företag. Genom ett unikt utbud av diversifierade tjänster inom travsporten, med hästarnas välmående i centrum, har företaget etablerat sig med nöjda kunder från hela landet. Utvecklingen har skett långsiktigt och strukturerat genom regelbunden lansering av nya attraktiva erbjudanden, utvecklad personalvård med korrekta villkor och god arbetsmiljö samt prioritering av goda kundkontakter."

Utmärkelsen Årets Hästföretagare utses via nomineringar i ett webbformulär öppet för alla. En jury av representanter från LRF Häst, HNS, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar har utsett Stall Caroline Holm AB till vinnare, som tilldelas ett utbildningsstipendium värt 50 000 kr

Fakta Hästföretagarcentrum

Hästföretagarcentrum är ett samarbete mellan LRF Häst, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar. Samarbetet syftar till att utveckla hästföretagandet i landet genom att erbjuda kunskap, utbildningar och rådgivning till blivande och redan aktiva hästföretagare. Vår vision är fler och mer hållbara, lönsamma och kunskapsbaserade hästföretag i hela landet. Läs mer på www.hastforetagarcentrum.se

Bilden: Årets Hästföretagare 2020 är Caroline Holm.

För mer information, kontakta:

Caroline Holm, 0738 48 26 03, info@carolineholm.se

Erica Lindberg, LRF Häst, 010-184 42 47 , erica.lindberg@lrf.se

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande

Svenskt lantbruk stod pall under covid-1914.9.2020 13:03:50 CESTPressmeddelande

Sveriges bönder och lantbruk har stått pall under covid-19-pandemin. Det visar det nya branschindex för hela det gröna näringslivet som LRF idag för första gången presenterar. – Slutsatsen är att de gröna näringarna har fortsatt att producera i princip som vanligt. Lantbrukare är vana vid att hantera kriser som torka, smittspridning och sjukdomar. Det har de haft stor nytta av för att snabbt lösa nya problem som haltande logistikkedjor och brist på säsongsarbetskraft, säger Anna-Karin Hatt, vd för LRF.

40 000 skäl att rädda den svenska maten3.9.2020 14:27:14 CESTPressmeddelande

Rädda den svenska maten! Med den parollen lämnade LRFs förbundsordförande Palle Borgström över svenska konsumenters vädjan till finansminister Magdalena Andersson att inte överge de svenska bönderna. – Sveriges bönder är en förutsättning för svensk livsmedelsförsörjning, utan bönderna blir vi helt beroende av import. När vi jämför med andra jämförbara EU-länder så har de förhandlat sig till rejäla kompensationer från EU till sina nationella lantbruk. Om vi ska klara konkurrensen så måste regeringen satsa på det svenska lantbruket i den kommande budgeten, säger Palle Borgström.

Historiskt beslut att skydda svensk jordbruksmark3.9.2020 12:53:14 CESTPressmeddelande

Varje år försvinner cirka 600 hektar svensk åkermark som aldrig kan återställas. I hela EU förstörs 24 kvadratmeter åkermark per sekund. Men idag tar Jönköpings kommun det historiska beslutet att skydda värdefull jordbruksmark från byggnation och exploatering. – Det beslut kan visa sig bli livsviktigt för den framtida matförsörjningen. Världens befolkning växer samtidigt som jordbruksmarken minskar. Det är en ekvation som inte går ihop och vi hoppas att fler kommuner följer Jönköping, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.