Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

Stall Caroline Holm AB driver en tävlingsverksamhet med travhästar, inkörning av unghästar och rehabilitering av skadade hästar. Caroline Holm fick idag motta priset vid Hästrådet, ett event som årligen arrangeras av LRF Häst och som i år erbjöds i digitalform. Drygt 70 personer bevistade den ärofyllda prisutdelningen via länk .

– Stall Caroline Holm AB är en förebild inom hästnäringen. Företaget är ett utmärkt exempel på när ett aktivt landsbygdsföretagande utvecklas och erbjuder både attraktiva träningstjänster för hela landets travhästägare, arbetstillfällen och öppna landskap. Syftet med Årets Hästföretagare är att lyfta fram goda exempel på framgångsrika hästföretagare, som också är bra förebilder somkan inspirera andra, säger Erica Lindberg, verksamhetsansvarig för LRF Häst och en av aktörerna i samarbetet kring Hästföretagarcentrum.

Caroline Holm startade sin verksamhet 2013 i Masbo utanför Hudiksvall, med målet att kunna försörja sig fullt ut på sitt hästföretag. Hon har satsat hårt på att utveckla ett brett erbjudande av olika tjänster inom travträning.

– Nöjda medarbetare är en förutsättning för nöjda hästar och ett stall i harmoni, varför goda arbetsvillkor i företaget alltid har haft en avgörande roll i upplägget av verksamheten, säger Caroline Holm.

Hon beskriver sin träningsfilosofi med fokus på att få fram träningsglada hästar och såväl träning som utfodring är individuellt anpassad för varje häst. Hästarna får allsidig träning som används i form av intervaller, banjobb med speedcart, pullertträning, simträning, dressyrlektioner och galoppträning. Ett företag med både människan och hästen i centrum vilket resulterat i stor efterfrågan från nöjda kunder.

– Jag blev jätteglad över vinsten, pirrig i hela kroppen. Så roligt och nu får jag och mitt företag möjligheten att bli ännu bättre. Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal och team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm direkt efter att hon tilldelats priset.

Motivering till Stall Caroline Holm AB som Årets Hästföretagre 2020:
"Med hästen, kunden och de anställdas arbetsmiljö i fokus bevisar Stall Caroline Holm AB att en målmedveten företagsstrategi ger förutsättningar för ett stabilt och livskraftigt företag. Genom ett unikt utbud av diversifierade tjänster inom travsporten, med hästarnas välmående i centrum, har företaget etablerat sig med nöjda kunder från hela landet. Utvecklingen har skett långsiktigt och strukturerat genom regelbunden lansering av nya attraktiva erbjudanden, utvecklad personalvård med korrekta villkor och god arbetsmiljö samt prioritering av goda kundkontakter."

Utmärkelsen Årets Hästföretagare utses via nomineringar i ett webbformulär öppet för alla. En jury av representanter från LRF Häst, HNS, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar har utsett Stall Caroline Holm AB till vinnare, som tilldelas ett utbildningsstipendium värt 50 000 kr

Fakta Hästföretagarcentrum

Hästföretagarcentrum är ett samarbete mellan LRF Häst, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar. Samarbetet syftar till att utveckla hästföretagandet i landet genom att erbjuda kunskap, utbildningar och rådgivning till blivande och redan aktiva hästföretagare. Vår vision är fler och mer hållbara, lönsamma och kunskapsbaserade hästföretag i hela landet. Läs mer på www.hastforetagarcentrum.se

Bilden: Årets Hästföretagare 2020 är Caroline Holm.

För mer information, kontakta:

Caroline Holm, 0738 48 26 03, info@carolineholm.se

Erica Lindberg, LRF Häst, 010-184 42 47 , erica.lindberg@lrf.se

Enskilda vägar säkrar maten och energi – även i framtiden?15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag behöver Sverige landsbygdens enskilda vägar för att säkra att det finns mat på bordet och energi till de svenska hemmen. Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där. Men ingen vet hur länge Sverige kan lita på dagens enskilda vägar. Det framkommer i Trafikverket inriktningsunderlag inför kommande infrastrukturproposition. Regeringen behöver i kommande infrastrukturproposition säkerställa den potentiella säkerhetsrisk som finns när det saknas data på dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät.

LRFs ekonomi fortsatt stabil - sår för ökad tillväxt12.4.2024 10:47:37 CEST | Nyheter

LRF-koncernens ekonomi är fortsatt stabil och redovisar 2023 ett resultat efter skatt på -77 Mkr. Det är en stark återhämtning jämfört med 2022 när resultatet landade på -665 Mkr. Bakom 2023 års resultat ligger positiv finansavkastning och ett betydande resultatlyft i LRF Samköp. Samtidigt påverkas resultatet tydligt av en extraordinär inflationsrelaterad uppräkning av LRFs pensionsskuld om hela 163 Mkr.