Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.

Stall Caroline Holm AB driver en tävlingsverksamhet med travhästar, inkörning av unghästar och rehabilitering av skadade hästar. Caroline Holm fick idag motta priset vid Hästrådet, ett event som årligen arrangeras av LRF Häst och som i år erbjöds i digitalform. Drygt 70 personer bevistade den ärofyllda prisutdelningen via länk .

– Stall Caroline Holm AB är en förebild inom hästnäringen. Företaget är ett utmärkt exempel på när ett aktivt landsbygdsföretagande utvecklas och erbjuder både attraktiva träningstjänster för hela landets travhästägare, arbetstillfällen och öppna landskap. Syftet med Årets Hästföretagare är att lyfta fram goda exempel på framgångsrika hästföretagare, som också är bra förebilder somkan inspirera andra, säger Erica Lindberg, verksamhetsansvarig för LRF Häst och en av aktörerna i samarbetet kring Hästföretagarcentrum.

Caroline Holm startade sin verksamhet 2013 i Masbo utanför Hudiksvall, med målet att kunna försörja sig fullt ut på sitt hästföretag. Hon har satsat hårt på att utveckla ett brett erbjudande av olika tjänster inom travträning.

– Nöjda medarbetare är en förutsättning för nöjda hästar och ett stall i harmoni, varför goda arbetsvillkor i företaget alltid har haft en avgörande roll i upplägget av verksamheten, säger Caroline Holm.

Hon beskriver sin träningsfilosofi med fokus på att få fram träningsglada hästar och såväl träning som utfodring är individuellt anpassad för varje häst. Hästarna får allsidig träning som används i form av intervaller, banjobb med speedcart, pullertträning, simträning, dressyrlektioner och galoppträning. Ett företag med både människan och hästen i centrum vilket resulterat i stor efterfrågan från nöjda kunder.

– Jag blev jätteglad över vinsten, pirrig i hela kroppen. Så roligt och nu får jag och mitt företag möjligheten att bli ännu bättre. Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal och team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm direkt efter att hon tilldelats priset.

Motivering till Stall Caroline Holm AB som Årets Hästföretagre 2020:
"Med hästen, kunden och de anställdas arbetsmiljö i fokus bevisar Stall Caroline Holm AB att en målmedveten företagsstrategi ger förutsättningar för ett stabilt och livskraftigt företag. Genom ett unikt utbud av diversifierade tjänster inom travsporten, med hästarnas välmående i centrum, har företaget etablerat sig med nöjda kunder från hela landet. Utvecklingen har skett långsiktigt och strukturerat genom regelbunden lansering av nya attraktiva erbjudanden, utvecklad personalvård med korrekta villkor och god arbetsmiljö samt prioritering av goda kundkontakter."

Utmärkelsen Årets Hästföretagare utses via nomineringar i ett webbformulär öppet för alla. En jury av representanter från LRF Häst, HNS, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar har utsett Stall Caroline Holm AB till vinnare, som tilldelas ett utbildningsstipendium värt 50 000 kr

Fakta Hästföretagarcentrum

Hästföretagarcentrum är ett samarbete mellan LRF Häst, Hästnäringens Nationella Stiftelse, Ludvig & Co och Hästnäringens Riksanläggningar. Samarbetet syftar till att utveckla hästföretagandet i landet genom att erbjuda kunskap, utbildningar och rådgivning till blivande och redan aktiva hästföretagare. Vår vision är fler och mer hållbara, lönsamma och kunskapsbaserade hästföretag i hela landet. Läs mer på www.hastforetagarcentrum.se

Bilden: Årets Hästföretagare 2020 är Caroline Holm.

För mer information, kontakta:

Caroline Holm, 0738 48 26 03, info@carolineholm.se

Erica Lindberg, LRF Häst, 010-184 42 47 , erica.lindberg@lrf.se

Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige26.6.2020 11:14:42 CESTPressmeddelande

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.