Stark pandemiåterhämtning för Västsveriges besöksnäring 2022

Den västsvenska besöksnäringen har återhämtat sig efter pandemin. SCB:s inkvarteringsstatistik för helåret 2022 visar att antalet gästnätter på hotell, stugbyar, vandrarhem och campingar uppgår till strax över 10,4 miljoner – siffror som med 1,8 procent överstiger motsvarande statistik för helåret 2019.

— Det är glädjande att se att gästnattsstatistiken är tillbaka på de nivåer som rådde innan pandemin. Siffrorna blir ännu mer imponerande när man betänker att det rådde nationella restriktioner så sent som en bit in i februari. En stor eloge till alla duktiga aktörer inom Västsveriges besöksnäring, som har kämpat och slitit med att ta sina verksamheter igenom och förhoppningsvis ur pandemins klor, säger Marie Linde, vice VD Turistrådet Västsverige.

Tittar man på fördelningen mellan hotell, stugbyar och vandrarhem (HSV) och camping så låg det totala antalet HSV-nätter för 2022 på drygt 7,1 miljoner (ökning med 38,8 % gentemot 2021) medan campingen stod för 3,3 miljoner (ökning med 21,1 procent jämfört med 2021).

Närmarknaderna ökar

De utländska turisterna har också hittat tillbaka till Västsverige efter dalande besökssiffror under pandemiåren. Den marknad som går mest framåt i jämförelse med 2019 är Nederländerna, vars 137 000 gästnätter (HSV+camping) är en ökning med hela 39 %.

Turistrådet fokuserar sedan några år tillbaka på att rikta all utlandsmarknadsföring till de närliggande marknaderna Norge, Danmark, Tyskland (inklusive Österrike och Schweiz), samt Nederländerna, Belgien, Storbritannien och Frankrike.

— Att närmarknaderna i allmänhet och Nederländerna i synnerhet går framåt välkomnar vi, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Det ligger helt i linje med den positiva trend vi har sett därifrån sedan några år tillbaka, och som har stärkts under pandemiåren. Vi vill så klart ha många gästnätter till vår region – men det är precis lika viktigt att vi får hit besökare från närmarknaderna, gärna under de månader det inte är traditionell högsäsong, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

Är du intresserad av att bryta ner statistiken på områdes- eller kommunnivå i Västsverige?

Klicka i så fall här för att ta del av komplett statistik för helåret 2022