Starkt stöd bland tjänstemännen för Collectums upphandling av pensionsförvaltare

Drygt åtta av tio privatanställda tjänstemän, 82 procent, tycker det är bra att valcentralen Collectum genom upphandling väljer ut vilka försäkringsgivare som får förvalta tjänstepensionen ITP, 8 procent tycker att det är dåligt. Det visar en undersökning som genomförts av Ipsos på uppdrag av Collectum.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.

– Upphandlingarna gör att pensionsspararna får en tjänstepension i toppklass, även om man inte vill göra egna val. Undersökningen visar att en stor majoritet uppskattar den kvalitetssäkring som upphandlingarna ger, säger Tomas Carlsson, Collectums pensionsexpert.

Drygt tre av fyra tjänstepensionssparare, 82 procent, tycker det är ganska eller mycket bra att Collectum väljer ut vilka försäkringsgivare som får förvalta tjänstepensionen ITP. Bara 8 procent av tjänstemännen tycker det är ganska eller mycket dåligt, medan 10 procent är osäkra.

Collectum har i uppdrag från arbetsmarknadens parter PTK och Svenskt Näringsliv att bidra till att fler än två miljoner tjänstemän i det privata näringslivet får en så hög tjänstepension som möjligt. Företaget upphandlar, utan eget vinstsyfte, de försäkringsgivare som får förvalta tjänstepensionen ITP.

Den senaste upphandlingen avslutades under 2018 och nästa upphandling avslutas under 2023. Resultatet 2018 blev en ännu bättre tjänstepension, både när det gäller traditionell försäkring och fondförsäkring. Exempelvis kostar samma fonder på den öppna marknaden nu i genomsnitt mer än tre gånger så mycket jämfört med det upphandlade utbudet.

– Tack vare upphandlingarna blir det mer pengar till pensionsspararnas framtida pension, istället för till onödiga avgifter till pensionsförvaltarna. Den som har den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP kan räkna med mesta möjliga pension för pengarna, säger Tomas Carlsson.

Tjänstepensionsupphandlingarna genomförs av Collectum på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK. De senaste avtalen gäller från den 1 oktober 2018 till den 30 september 2023. Tidigare har upphandlingar genomförts 2007, 2010 och 2013.

Undersökningen genomfördes i april 2022 av undersökningsföretaget Ipsos bland 1 000 privatanställda tjänstemän som telefonintervjuades.

Om upphandlingen

Traditionell försäkring

• I upphandlingen valdes fem försäkringsgivare inom traditionell försäkring: Alecta, AMF, Folksam, SEB och Skandia.
  • Alecta förvaltar även pensionskapitalet åt de pensionssparare som inte gör egna val av placering.
  • Trots att kravet på den minsta garanterade utbetalningen sänkts sedan upphandlingen 2013 på grund av rådande låga räntenivåer, erbjuder två av försäkringsbolagen samma garanti som 2013 och samtliga upphandlade produkter ger den försäkrade en högre garanti än det obligatoriska kravet.
  • Den genomsnittliga avgiften för traditionella försäkringar är nu 0,13 procent. Det kan jämföras med 0,18 procent vid upphandlingen 2013.

Fondförsäkring

• I upphandlingen valdes fem försäkringsgivare inom fondförsäkring: Futur pension, Handelsbanken, Movestic, SPP och Swedbank.
  • Den genomsnittliga avgiften för entrélösningarna är 0,14 procent. Det kan jämföras med 0,23 procent vid upphandlingen 2013.
  • Den genomsnittliga avgiften för bolagens valbara fonder är nu 0,30 procent. Det kan jämföras med 0,39 procent vid upphandlingen 2013.
  • Avgifterna för exakt samma fonder på den öppna marknaden är i genomsnitt 0,95 procent, alltså mer än tre gånger så höga jämfört med de upphandlade avgifterna.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på valcentralen Collectum.