Statens medieråd vill stärka elevers källkritiska förmåga inför valet 2018
I dagens digitaliserade mediesamhälle finns en obegränsad mängd information – men också desinformation i form av vinklade budskap, konspirationsteorier och propaganda.
- Det aktuella klimatet ställer krav på oss som medieanvändare. Barn och unga ska få möjlighet att utveckla sin digitala kompetens och bli stärkta i sin källkritiska förmåga. Där kan Statens medieråd bidra med kunskapshöjande material, säger Helena Dal, verksamhetschef Information och vägledning.
Skräddarsytt pedagogiskt paket
Valpaketet består av digitala utbildningsmaterial i medie- och informationskunnighet samt material inom kampanjen No Hate Speech Movement, som bland annat syftar till att stärka barns och ungas förmåga att använda sin yttrandefrihet och respektera mänskliga rättigheter. Här finns exempelvis poddar om konspirationsteorier och metodmaterial som synliggör bilders påverkan relaterat till vinklade budskap och propaganda.
- Det här är ett skräddarsytt pedagogiskt paket som vi hoppas är användbart för alla som vill förbereda den unga generationen inför de utmaningar som kan tänkas komma i samband med ett val, säger Helena Dal.
> Här hittar du valpaketet på statensmedierad.se
No Hate Speech Movement
Statens medieråd driver den internationella kampanjen No Hate Speech Movement i Sverige, med syfte att höja kunskapen om rasism och liknande former av fientlighet på internet bland barn och unga. Kampanjen ska även syfta till att stärka barns och ungas förmåga att använda sin yttrandefrihet, respektera mänskliga rättigheter och jämställdhet samt stimulera till kritiskt tänkande vid användning av medier.
Nyckelord
Kontakter
Kontakt:
Helena Dal, verksamhetschef Information och vägledning
Tel: 08-665 14 65
E-post: helena.dal@statensmedierad.se
Bilder
Länkar
Om
Box 27204
102 53 Stockholm
08-665 14 60http://statensmedierad.se
Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år.
Följ Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten (Statens medieråd ARKIV)
Föräldrar & medier 2023: Fler föräldrar anser att myndigheter har ansvar att skydda barn13.12.2023 09:10:00 CET | Pressmeddelande
Andelen föräldrar som tycker att myndigheter bär mycket stort informationsansvar för att skydda barn som medieanvändare har ökat kraftigt på tio år. Samtidigt uppger föräldrar i högre utsträckning att de ”ofta” samtalar med sina barn om medier än vad barnen själva svarar. Det framkommer i ”Föräldrar & medier 2023”, där föräldrar bidrar med uppfattningar om medier och sina barns medieanvändning.
Flera nyheter när "Ungar & medier" presenteras på Bokmässan25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Läsandet av böcker ökar, datorspelandet minskar, den upplevda utsattheten på nätet planar ut. Nu erbjuder Statens medieråd en förhandstitt på nyheterna i 2023 års upplaga av ”Ungar & medier” samt ”Småungar & medier” – Sveriges största statistiska undersökning av barns och ungas medievanor.
Statens medieråd och MPRT blir Mediemyndigheten20.9.2023 15:25:15 CEST | Pressmeddelande
Den 1 januari 2024 slås Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) ihop till Mediemyndigheten. Statens medieråds uppdrag rörande barns och ungas medieanvändning kommer framöver att hanteras av Mediemyndigheten.
Samverkan för barns trygghet på nätet30.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Statens medieråd, Bris och ECPAT går samman i satsning för att öka barns och ungas trygghet på internet.
Sociala medier och psykiska besvär har samband hos flickor22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport Unga, medier och psykisk ohälsa: Uppföljning 2020, under Covid 19-pandemin, som lanseras i dag.