Statligt stöd till företagen i arbetet mot sjukskrivningar

Sedan den 1 juli kan arbetsgivare ansöka om ett rehabiliteringsstöd på 10 000 kronor per anställd. Det ger företagen bättre förutsättningar i arbetet med att minska och förkorta sjukskrivningarna på arbetsplatserna. Totalt uppgår stödet till 118 miljoner kronor 2018.

Stödet som betalas ut av Försäkringskassan kan användas till att anpassa anställdas arbetsuppgifter och arbetstider eller konsultation om aktuella hjälpbehov och stöd. Pengarna kan också användas till att skapa den plan för återgång till arbete som arbetsgivaren enligt lag är skyldig att göra om en medarbetare antas vara sjukskriven längre än 60 dagar.

- Som arbetsgivare kan man känna osäkerhet om vad som behöver göras för att stödja medarbetare med till exempel psykiska besvär, och kanske behöver man experthjälp. Då kan det arbetsplatsinriktade rehabiliteringsstödet komma väl till pass, speciellt för mindre företag med begränsade HR-resurser, säger Michael Boman, partnerstrateg på Försäkringskassan.

De långa sjukskrivningarna har ökat betydligt de senaste åren, och chansen att komma tillbaka till arbetslivet minskar ju längre man är borta. En rapport från Försäkringskassan visar att stora arbetsgivare har fler sjukskrivningar men en tidigare återgång i arbete. Företag med färre än 50 anställda har färre sjukskrivningar men de som blir sjuka löper en större risk för längre sjukskrivning och att inte återgå i arbete.

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd täcker hälften av kostnaderna upp till 10 000 kronor per arbetstagare och år, men högst med 200 000 kronor per arbetsgivare och år. Det innebär att arbetsgivarna kan få upp till 10 000 kronor i bidrag per arbetstagare. Taket för 2018 är 100 000 kronor då stödet infördes vid halvårsskiftet.

Läs mer om arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder här

Läs mer om sjukskrivningsmönster hos stora och små företag här

Vid frågor om rehabiliteringsstödet, vänligen kontakta:

Michael Boman, partnerstrateg Sjukförsäkringen.
michael.boman@forsakringskassan.se alt. 010-111 54 07

Rebecca Kolga, verksamhetsutvecklare Sjukförsäkringen.
rebecca.kolga@forsakringskassan.se alt. 010-116 91 05

Presstjänst Försäkringskassan, 010-116 98 88

Workshop i Blekinge ökar kunskap om olika roller vid sjukskrivning5.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Den 5:e och 6:e december håller Försäkringskassan och Region Blekinge en gemensam tvådagars workshop och konferens kring sjukskrivning. Syftet är att öka förståelsen för varandras roller och kunna jobba effektivare tillsammans – något som framförallt gynnar den individen som drabbas av ohälsa och inte kan fortsätta jobba. Media välkomnas till pressträff i samband med workshopen.

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.