Statligt stöd till företagen i arbetet mot sjukskrivningar

Sedan den 1 juli kan arbetsgivare ansöka om ett rehabiliteringsstöd på 10 000 kronor per anställd. Det ger företagen bättre förutsättningar i arbetet med att minska och förkorta sjukskrivningarna på arbetsplatserna. Totalt uppgår stödet till 118 miljoner kronor 2018.

Stödet som betalas ut av Försäkringskassan kan användas till att anpassa anställdas arbetsuppgifter och arbetstider eller konsultation om aktuella hjälpbehov och stöd. Pengarna kan också användas till att skapa den plan för återgång till arbete som arbetsgivaren enligt lag är skyldig att göra om en medarbetare antas vara sjukskriven längre än 60 dagar.

- Som arbetsgivare kan man känna osäkerhet om vad som behöver göras för att stödja medarbetare med till exempel psykiska besvär, och kanske behöver man experthjälp. Då kan det arbetsplatsinriktade rehabiliteringsstödet komma väl till pass, speciellt för mindre företag med begränsade HR-resurser, säger Michael Boman, partnerstrateg på Försäkringskassan.

De långa sjukskrivningarna har ökat betydligt de senaste åren, och chansen att komma tillbaka till arbetslivet minskar ju längre man är borta. En rapport från Försäkringskassan visar att stora arbetsgivare har fler sjukskrivningar men en tidigare återgång i arbete. Företag med färre än 50 anställda har färre sjukskrivningar men de som blir sjuka löper en större risk för längre sjukskrivning och att inte återgå i arbete.

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd täcker hälften av kostnaderna upp till 10 000 kronor per arbetstagare och år, men högst med 200 000 kronor per arbetsgivare och år. Det innebär att arbetsgivarna kan få upp till 10 000 kronor i bidrag per arbetstagare. Taket för 2018 är 100 000 kronor då stödet infördes vid halvårsskiftet.

Läs mer om arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder här

Läs mer om sjukskrivningsmönster hos stora och små företag här

Vid frågor om rehabiliteringsstödet, vänligen kontakta:

Michael Boman, partnerstrateg Sjukförsäkringen.
michael.boman@forsakringskassan.se alt. 010-111 54 07

Rebecca Kolga, verksamhetsutvecklare Sjukförsäkringen.
rebecca.kolga@forsakringskassan.se alt. 010-116 91 05

Presstjänst Försäkringskassan, 010-116 98 88

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.