Statligt stöd till företagen i arbetet mot sjukskrivningar

Sedan den 1 juli kan arbetsgivare ansöka om ett rehabiliteringsstöd på 10 000 kronor per anställd. Det ger företagen bättre förutsättningar i arbetet med att minska och förkorta sjukskrivningarna på arbetsplatserna. Totalt uppgår stödet till 118 miljoner kronor 2018.

Stödet som betalas ut av Försäkringskassan kan användas till att anpassa anställdas arbetsuppgifter och arbetstider eller konsultation om aktuella hjälpbehov och stöd. Pengarna kan också användas till att skapa den plan för återgång till arbete som arbetsgivaren enligt lag är skyldig att göra om en medarbetare antas vara sjukskriven längre än 60 dagar.

- Som arbetsgivare kan man känna osäkerhet om vad som behöver göras för att stödja medarbetare med till exempel psykiska besvär, och kanske behöver man experthjälp. Då kan det arbetsplatsinriktade rehabiliteringsstödet komma väl till pass, speciellt för mindre företag med begränsade HR-resurser, säger Michael Boman, partnerstrateg på Försäkringskassan.

De långa sjukskrivningarna har ökat betydligt de senaste åren, och chansen att komma tillbaka till arbetslivet minskar ju längre man är borta. En rapport från Försäkringskassan visar att stora arbetsgivare har fler sjukskrivningar men en tidigare återgång i arbete. Företag med färre än 50 anställda har färre sjukskrivningar men de som blir sjuka löper en större risk för längre sjukskrivning och att inte återgå i arbete.

Arbetsplatsinriktat rehabiliteringsstöd täcker hälften av kostnaderna upp till 10 000 kronor per arbetstagare och år, men högst med 200 000 kronor per arbetsgivare och år. Det innebär att arbetsgivarna kan få upp till 10 000 kronor i bidrag per arbetstagare. Taket för 2018 är 100 000 kronor då stödet infördes vid halvårsskiftet.

Läs mer om arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder här

Läs mer om sjukskrivningsmönster hos stora och små företag här

Vid frågor om rehabiliteringsstödet, vänligen kontakta:

Michael Boman, partnerstrateg Sjukförsäkringen.
michael.boman@forsakringskassan.se alt. 010-111 54 07

Rebecca Kolga, verksamhetsutvecklare Sjukförsäkringen.
rebecca.kolga@forsakringskassan.se alt. 010-116 91 05

Presstjänst Försäkringskassan, 010-116 98 88

Kraftig ökning av uttaget av tillfällig föräldrapenning7.5.2020 09:11:01 CESTPressmeddelande

Utbetalningen av tillfällig föräldrapenning (VAB) har ökat kraftigt under årets första månader. Under april i år fick föräldrar och närstående ersättning för vård av barn för 1,3 miljarder kronor. För samma period året innan låg siffran på 683 miljoner kronor. Ungefär 100 000 fler föräldrar och barn var hemma med ersättning i april 2020 än som var fallet i april 2019. Det visar Försäkringskassans statistik som publiceras idag.

Statens kostnader för socialförsäkringen ökar kraftigt med covid-194.5.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Statens kostnader för socialförsäkringen väntas öka under 2020 till följd av ett kraftigt ökat antal ansökningar inom sjukpenning, tillfällig föräldrapenning samt ersättning för höga sjuklönekostnader. År 2019 uppgick utgifterna för socialförsäkringen till 218 miljarder kronor. Under 2020 beräknas utgifterna att öka med cirka 10 miljarder på grund av utbrottet av covid-19. Samtidigt väntas utgifterna för det statliga tandvårdsstödet sjunka under 2020 – även det en direkt konsekvens av virusutbrottet.

Färre ansökte om sjukpenning under 201922.4.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Det totala antalet pågående sjukfall i Sverige minskade något under 2019, och även startade sjukfall på grund av psykisk ohälsa minskade under året. Antalet nybeviljade ansökningar om aktivitetsersättning ökade under 2019 medan antalet personer som nybeviljades sjukersättning fortsätter ligga stabilt på en historiskt sett låg nivå. Detta visar den årliga rapporten Sjukfrånvarons utveckling som Försäkringskassan lämnade till regeringen den 22 april 2020.