Svenska FlygsportförbundetSvenska Flygsportförbundet

Stefan Langer vann Sailplane Grand Prix Sweden

Av sju möjliga tävlingsdagar blev det tre spännande race för de 15 deltagarna i kvaltävlingen Sweden Sailplane Grand Prix. Stefan Langer, 29-årig segelflygare från Tyskland, var först i mål sista tävlingsdagen och vann med sina 21 poäng.

Stefan Langer, tyskland, vinnare av Sailplane Grand Prix Sweden

Sailplane Grand Prix är en annorlunda tävlingsform för segelflyget. Alla startar samtidigt och vinnaren är den som kommer i mål först.

Vinnare blev Stefan Langer, 29-årig segelflygare från Tyskland, med 21 poäng. Stefan har därmed säkrat en plats i finalen i Italien 2023. Stefan Langer är välkänd inom segelflygvärlden genom sin Youtube-kanal där han lagt upp videoklipp från tävlingen.

2:a kom Klaus Kalmbach, Tyskland med 18 poäng och 3:a Hermann Leucker också med 18 poäng.

Tävlingen dominerades av Tyskland. Bäste svensk kom på sjunde plats - Börje Eriksson, Segelflygarna Uppsala Flygklubb.

Stefan Langer, tyskland, vinnare av Sailplane Grand Prix Sweden

Borås Segelflygklubb är en av sveriges största segelflygklubbar med ca 200 medlemmar. Klubben drivs helt ideellt.

Landskrona Flygklubb sätter rekord, två nya världsrekord av svenska Blackwing och damrekord i segelflyg!27.4.2022 10:48:14 CEST | Pressmeddelande

Förra veckan skrevs flyghistoria... i Sverige med start Landskrona!. Det tidigare FAI-världsrekordet i topphastighet för ultralätta flygplan pulveriserades igen - BLACKWING nådde svindlande 413,3 km/h som medelhastighet på en 15 km sträcka, som flögs i båda riktningarna. Dessutom satte Gunilla Lundström-Lindell nytt hastighetsrekord i segelflyg!