Svenska FlygsportförbundetSvenska Flygsportförbundet

Stefan Langer vann Sailplane Grand Prix Sweden

Av sju möjliga tävlingsdagar blev det tre spännande race för de 15 deltagarna i kvaltävlingen Sweden Sailplane Grand Prix. Stefan Langer, 29-årig segelflygare från Tyskland, var först i mål sista tävlingsdagen och vann med sina 21 poäng.

Stefan Langer, tyskland, vinnare av Sailplane Grand Prix Sweden

Sailplane Grand Prix är en annorlunda tävlingsform för segelflyget. Alla startar samtidigt och vinnaren är den som kommer i mål först.

Vinnare blev Stefan Langer, 29-årig segelflygare från Tyskland, med 21 poäng. Stefan har därmed säkrat en plats i finalen i Italien 2023. Stefan Langer är välkänd inom segelflygvärlden genom sin Youtube-kanal där han lagt upp videoklipp från tävlingen.

2:a kom Klaus Kalmbach, Tyskland med 18 poäng och 3:a Hermann Leucker också med 18 poäng.

Tävlingen dominerades av Tyskland. Bäste svensk kom på sjunde plats - Börje Eriksson, Segelflygarna Uppsala Flygklubb.

Stefan Langer, tyskland, vinnare av Sailplane Grand Prix Sweden

Borås Segelflygklubb är en av sveriges största segelflygklubbar med ca 200 medlemmar. Klubben drivs helt ideellt.

Svenskt medaljregn vid VM i pylon racing – två guld och ett brons!13.7.2022 19:04:38 CEST | Pressmeddelande

– Detta har varit min största dröm i elva år nu, säger Emil Broberg när vi når honom efter att VM-guldet individuellt är säkrat. Det blev ett brons då hans pappa Gunnar tog hem bronset, tillsammans med Simon Nyholm säkrade de tre VM-guldet i lag. – Jag tror att ihållighet och tålamod har lett mig till första platsen, samt ett otroligt bra samarbete med min pappa som mekaniker/caller.