STILRIDE: Svensk scooter i stål-origami

Det svenska innovationsföretaget STILRIDE bryter ny mark för industriell origami - en avancerad plåtformningsprocedur med origami-vikningstekniker, laserskärning och industriell robotik. Nu är deras prototyp STILRIDE SUS1 redo för att visas upp för världen!
Foto: STILRIDE

STILRIDE presenterar en ny svensk el-scooter konstruerad i rostfritt stål genom robotiserad origami som maximerar den platta plåtens fulla potential.

Tue Beijer är industridesigner och efter mer än 20 år inom fordonsbranschen har han grundat STILRIDE. Tillsammans med Jonas Lindberg Nyvang, medgrundare och VD för STILRIDE, och deras team i Sverige, var målet att bygga den mest attraktiva och hållbara elektriska scootern i världen.

Deras affärsidé är att skapa tvåhjuliga fordon som går på ren elektricitet. STILRIDE demonstrerar en ny, hållbar och smart produktionsteknik på fordonet, som viks till perfektion av robotar. Målet med STILRIDE är att utmana den traditionella tillverkningssynen genom att använda robotindustriell origami för att skapa utifrån en platt plåt i enlighet med materialets egenskaper och geometriska natur. Samt att därigenom skapa en säker, attraktiv och hållbar produktions- och transportplattform.

Företaget startade som ett forskningsprojekt och det har nu tagit den ursprungliga designen av STILRIDE:s elektriska scooter till ett färdigt koncept. Under projektets gång så har företaget arbetat med stålplåt som råmaterial, vilken viks med hjälp av STILRIDE:s egen metod som kallas LIGHT.FOLD. Tillverkningsmetoden simuleras nu av utvecklingsföretaget Robotdalen och utvecklas vidare i en sammanslutning av företag och akademi.

Idén till STILRIDE kommer från 1993 när Tue Beijer designade sin första elektriska skoter. Tue Beijer har sedan dess arbetat för den legendariska Giotto Bizzarrini, fadern till 250 GTO och Lamborghini V12-motorn, BMW-motorcyklar, Husqvarna och har även på sin fritid konstruerat en lätt sportbil från grunden.

Fler väletablerade svenska teknik- och industriaktörer är samarbetspartners i projektet och de är ivriga att ta del av den innovativa produktionstekniken. Dessa integrerade partnerskap har resulterat i företagets första produkt: STILRIDE SUS1. Den elektriska scootern har innovativa tekniska funktioner, hållbara och effektiva batterier och en stark elektrisk motor, utformad för att ta pendlare från punkt A till punkt B i harmoni med naturen.

STILRIDE-projektet leds av grundarna Jonas Nyvang och Tue Beijer. Ett tätt samarbete mellan dem, produktutvecklingsföretaget Semcon, stålverkstaden Brantheim, forskningsinstitutet RISE IVF samt den globala tillverkaren av rostfritt stål, Outokumpu, har varit grunden för framgången. STILRIDE-projektet är en del av det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material och finansieras av Vinnova.

Följ resan på Instagram @stilride och www.stilride.com

För bilder och videos se nedan: https://www.dropbox.com/sh/4wmagsydf11fxbd/AADytEeiTd5AWDpTgfxG6KuZa?dl=0

Video 1: Story of STILRIDE (https://youtu.be/zmmRSxo2hfY)

Video 2: STILRIDE Industrial origami (https://youtu.be/b13hmui9gf0)

Lyssna även på STILRIDE på TechTank konferensen 26th November:

För mer information:
Jonas Nyvang. T: +46 707 66 30 22. E: jonas@stilride.com

Foto: STILRIDE
STILRIDE-projektet leds av grundarna Tue Beijer (t.v.) och Jonas Nyvang. Foto: STILRIDE
Foto: STILRIDE

Blicken mot framtiden på Metalliska materials programkonferens21.3.2023 08:36:43 CET | Pressmeddelande

Den 15–16 mars 2023 samlades nära 200 personer för att delta i det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials årliga programkonferens på Skogshem & Wijk på Lidingö i Stockholm. Denna gång var det tioårsjubileum för den sedvanligt mycket välbesökta konferensen. Under dessa tio år har programkonferensens placerat sig som Sveriges främsta mötesplats för metallforskning, med deltagare från såväl industri och akademi som forskningsinstitut och myndigheter.

Nytt projekt introducerar additiv tillverkning inom jordbrukssektorn22.11.2022 07:00:00 CET | Pressmeddelande

AMjord, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, syftar till att öppna en stor och viktig bransch för metallisk additiv tillverkning, nämligen jordbrukssektorn. Då mer specifikt den utrustning som används för jordberedning, som behöver nyttja de mest nötningsbeständiga metaller som finns att tillgå, eftersom verktygsnötningen försvårar ett effektivt och hållbart jordbruk.