STILRIDE tilldelas internationellt pris

STILRIDE, som startades inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, tilldelas nu pris från ISSF, International Stainless Steel Forum. STILRIDE prisas för LIGHT.FOLD, den nya och innovativa teknik som projektet använder vid tillverkningen. Tekniken kan komma att förändra hur vi tillverkar fordon.

STILRIDE SUS. Foto: STILRIDE

STILRIDE och Outokumpu har tilldelats Silver Award i kategorin Best Technology Award vid ISSF Awards 2021. I denna kategori lyfter juryn originalkoncept som ger betydande bidrag i antingen produktionsmetoderna för rostfritt stål eller för applicering av rostfritt stål i drift.

STILRIDE har tagit fram en ny svensk el-scooter konstruerad i rostfritt stål. Scootern skapas genom robotiserad origami som maximerar den platta plåtens fulla potential. STILRIDE har arbetat med stålplåt som råmaterial. Plåten viks med hjälp av STILRIDE:s egen metod som kallas LIGHT.FOLD

– Det är en ära att få ett internationellt erkännande för vår teknik LIGHT.FOLD, som möjliggör radikalt lättare chassin och kommer vända upp och ner på sättet man arbetar med platt plåt, säger Jonas Nyvang, VD på STILRIDE.

ISSF lyfter att STILRIDE framgångsrikt har demonstrerat ett innovativt sätt att bearbeta metalliskt plåtmaterial till komplexa geometrier som skulle vara dyrt att förverkliga med traditionella formningsoperationer. Det har potential att skapa en ny kostnadseffektiv värdekedja baserad på metallplåtmaterial. Detta gör det möjligt för tillverkare och maskinteknikföretag att designa produkter till en väsentligt lägre vikt, med färre komponenter vilket resulterar i kostnadsbesparingar. Potentialen för tekniken är enorm när det kommer till att tillverka på ett mer flexibelt sätt med metalliska material, särskilt för e-mobilitet och lättviktsapplikationer.

Målet med STILRIDE har varit att utmana den traditionella tillverkningssynen genom att använda robotindustriell origami för att skapa utifrån en platt plåt i enlighet med materialets egenskaper och geometriska natur. Samt att på så sätt skapa en säker, attraktiv och hållbar produktions- och transportplattform.

Det var under 2019 som STILRIDE startade, som ett enskilt projekt, inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material. Vid projektets slut 2020 hade projektet skapat en klar prototyp för den elektriska scootern. STILRIDE fick en enorm och välförtjänt uppmärksamhet i motorpressen världen över, vilket bland annat har resulterat i att det har rasat in intresseanmälningar för scootern STILRIDE SUS1.

– Vi beräknar kunna börja ta pre-orders i slutet av det här året och leverera under den senare delen av 2022. Nu ligger vi på 25 000 intresseanmälningar och de ökar stadigt. Teslas cybertruck har en miljon pre-orders, så vi kommer jobba mot det målet, säger Jonas Nyvang med glimten i ögat.

STILRIDE SUS. Foto: STILRIDE
LIGHT.FOLD Foto: STILRIDE
LIGHT.FOLD 2. Foto: STILRIDE

ASK II släpper guide för kompetensförsörjning10.6.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska materials projekt ASK II gör en ansats att ta ett större grepp kring ungas syn på sitt kommande arbetsliv. Många aspekter har därför studerats kring hur exempelvis olika arbetsgivares erbjudande matchar med de ungas tankar. Parametrarna som påverkar ungas val av yrke är många och olika former av rådgivning kan därför få stor betydelse. ASK II har nu släppt guiden ”Guideline för attraktivitet och strategisk kompetensförsörjning för industrin”.

Nytt projekt vill förbättra litiumjonbatterier29.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Långtidsegenskaper och tillförlitlighet hos litiumjonbatterier är kritiskt för elektrifieringen av samhället, speciellt avseende det stora antalet elfordon som förutspås. Fogarna i dessa batterier mellan cellterminaler till busbars eller busbars till modulterminaler är mycket viktiga eftersom haverier kan leda till oplanerade reparationer eller till och med bränder. Många problem som uppstår i moderna litiumjonbatterier beror av dåliga egenskaper i fogen. Detta problem ska studeras närmare i EMPIRE, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material.

Nytt projekt ska optimera stålindustrins elektrifiering27.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Elektrifiering av olika processer och utrustningar är idag en av de stora växande trenderna, inte bara nationellt, utan även internationellt. ELROS, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, tar sikte på att stålindustrin och dess ämnesvärmningsprocesser ska kunna använda elektrifiering på ett optimalt sätt, det vill säga rätt form av elektrisk uppvärmningsmetod sett till geometri, storlek, material, temperaturområde, temperaturjämnhet och energieffektivitet.

Additiv tillverkning ska förbättra gasturbiner26.4.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Gasturbiner är med sin flexibilitet och snabba upprampning centrala i ett hållbart energisystem för att kunna balansera intermittent elproduktion, till exempel vindkraft. Framtida kolfri elproduktion kräver då en uppskalning av vätgas som bränsle i gasturbiner. Förbränning av vätgas i gasturbiner är fortfarande förenat med utmaningar kopplat till gasens reaktivitet i kombination med den nödvändiga högre processtemperaturen. MAGDA, ett nytt projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska nu ta sig an dessa utmaningar.

Nytt projekt ska hjälpa till att möta vätgasbehovet23.4.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I samband med elektrifieringen av ett hållbart samhälle kan SOC (Solid Oxide Cell)-, och särskilt Solid Oxide Electrolysis Cell (SOEC) -teknologin, bli ett viktigt komplement till produktionen av intermittent förnybar el. SOEC-teknologin kan användas för att balansera belastningen i elnäten. Dessutom kan SOEC-teknologin producera vätgas för stålindustrin, transportsektorn samt kolväten och andra ämnen för den kemiska industrin. Projektet FastOx, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, har som mål att utveckla en mer kostnadseffektiv SOC-teknologi.