STILRIDE tilldelas internationellt pris

STILRIDE, som startades inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, tilldelas nu pris från ISSF, International Stainless Steel Forum. STILRIDE prisas för LIGHT.FOLD, den nya och innovativa teknik som projektet använder vid tillverkningen. Tekniken kan komma att förändra hur vi tillverkar fordon.

STILRIDE SUS. Foto: STILRIDE

STILRIDE och Outokumpu har tilldelats Silver Award i kategorin Best Technology Award vid ISSF Awards 2021. I denna kategori lyfter juryn originalkoncept som ger betydande bidrag i antingen produktionsmetoderna för rostfritt stål eller för applicering av rostfritt stål i drift.

STILRIDE har tagit fram en ny svensk el-scooter konstruerad i rostfritt stål. Scootern skapas genom robotiserad origami som maximerar den platta plåtens fulla potential. STILRIDE har arbetat med stålplåt som råmaterial. Plåten viks med hjälp av STILRIDE:s egen metod som kallas LIGHT.FOLD

– Det är en ära att få ett internationellt erkännande för vår teknik LIGHT.FOLD, som möjliggör radikalt lättare chassin och kommer vända upp och ner på sättet man arbetar med platt plåt, säger Jonas Nyvang, VD på STILRIDE.

ISSF lyfter att STILRIDE framgångsrikt har demonstrerat ett innovativt sätt att bearbeta metalliskt plåtmaterial till komplexa geometrier som skulle vara dyrt att förverkliga med traditionella formningsoperationer. Det har potential att skapa en ny kostnadseffektiv värdekedja baserad på metallplåtmaterial. Detta gör det möjligt för tillverkare och maskinteknikföretag att designa produkter till en väsentligt lägre vikt, med färre komponenter vilket resulterar i kostnadsbesparingar. Potentialen för tekniken är enorm när det kommer till att tillverka på ett mer flexibelt sätt med metalliska material, särskilt för e-mobilitet och lättviktsapplikationer.

Målet med STILRIDE har varit att utmana den traditionella tillverkningssynen genom att använda robotindustriell origami för att skapa utifrån en platt plåt i enlighet med materialets egenskaper och geometriska natur. Samt att på så sätt skapa en säker, attraktiv och hållbar produktions- och transportplattform.

Det var under 2019 som STILRIDE startade, som ett enskilt projekt, inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material. Vid projektets slut 2020 hade projektet skapat en klar prototyp för den elektriska scootern. STILRIDE fick en enorm och välförtjänt uppmärksamhet i motorpressen världen över, vilket bland annat har resulterat i att det har rasat in intresseanmälningar för scootern STILRIDE SUS1.

– Vi beräknar kunna börja ta pre-orders i slutet av det här året och leverera under den senare delen av 2022. Nu ligger vi på 25 000 intresseanmälningar och de ökar stadigt. Teslas cybertruck har en miljon pre-orders, så vi kommer jobba mot det målet, säger Jonas Nyvang med glimten i ögat.

STILRIDE SUS. Foto: STILRIDE
LIGHT.FOLD Foto: STILRIDE
LIGHT.FOLD 2. Foto: STILRIDE

Nytt projekt ska öka resurseffektiviteten vid additiv tillverkning17.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

RECIRCLE, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska öka resurseffektiviteten genom en metodologi baserad på livscykelanalys för optimering av avfallsflöden från additiv tillverkning (använt pulver, printade stödstrukturer, misslyckade komponenter, med mera). Detta kommer att leda till en övergång från en linjär till en cirkulär ekonomi för additiv tillverkning.

Nytt projekt ska hjälpa stålindustrin att använda mer skrot15.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skrot är ofta komplext och sammansättningen kan variera mycket mellan partier och även inom samma parti. Idag finns det ingen tillgänglig lösning som tillåter korrekt kvantitativ analys av en batch, vilket innebär att korrigerande åtgärder behövs efter skrotladdning. OptiScrap, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska ta fram en ny sensor för att analysera stora bitar, vilket är viktig för både konsument- och internskrot.

Återvunnet aluminium ska ge effektivare fordon13.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elektrifiering inom transportbranschen är viktigt för att möta klimatförändringarna. För att få effektiva fordon med lång räckvidd är det viktigt att minska vikten. Ett sätt att göra detta är att använda aluminiumkomponenter på grund av dess låg densitet. InReAl, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska studera möjligheterna att öka toleransen mot oönskade halter av legeringselement i aluminium för att kunna gå från primäraluminium till mer miljövänligt återvunnet aluminium.