Stödet till barn är viktigare än någonsin

Världens stödlinjer för barn har samlats i Stockholm för att utbyta erfarenheter och kunskap från arbetet under de senaste årens kriser. Efter tre dagars konsultation konstaterar deltagarna att säkerställandet av ett kvalificerat stöd till barn är av största vikt i kristider – och att det blir än viktigare framåt att prioritera stödet till barn.
Alona Kryvuliak från den ukrainska stödlinjen för barn, La Strada, berättar om arbetet med att stötta barn under kriget. Fotograf: Crelle Photography

Under tre dagar har delegater från över 100 olika länder deltagit i föreläsningar och möten för att lära sig mer om stödlinjers möjlighet att stötta barn i kristider. Under konferensen har de bland annat kunnat ta del av den omställning som den australiensiska stödlinjen för barn fick göra när skogsbränderna härjade i landet 2020, hur Palestinas stödlinje stöttar barn under den väpnade konflikten, samt hur världens alla stödlinjer för barn fått tänka kring stödet under pandemin.

Stödet till barn i Ukraina i fokus för det europeiska arbetet
Ett fokus för de europeiska stödlinjerna har varit att möta La Strada, den ukrainska stödlinjen för barn, och diskutera hur man kan säkerställa ett starkt stödsystem för barn i det krigsdrabbade Ukraina. Sedan kriget bröt ut den 24 februari har den ukrainska stödlinjen tagit emot över 80 000 samtal från barn. Alona Kryvuliak från La Strada delade med sig av hur arbetet främst handlar om att stärka barns psykiska mående i en mycket orolig och svår tid. Många av de europeiska stödlinjerna har även startat egna linjer på ukrainska för att stötta de barn som flytt från kriget.

– I mötet med de andra europeiska stödlinjerna var det tydligt att vi står samlade i solidaritet med Ukraina under kriget, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

De europeiska stödlinjerna för barn konstaterade även vikten av det ekonomiska stödet till den ukrainska stödlinjen och att arbetet med att stötta La Strada kommer fortsatt att vara prioriterat.

Vägen framåt: ny gemensam deklaration
Under konferensen konstaterades att även om de senaste årens kriser varit svåra och krävt omställning, anpassning och nya arbetssätt för världens stödlinjer, så har arbetet fortsatt och stödet till barn har varit viktigare än någonsin. En tydlig slutsats är att inkluderingen av barn och andra utsatta grupper är nödvändigt i utvecklingen av stödlinjernas arbete för att säkerställa att man möter de behov som finns och att stödet når fram till varje barn i behov av hjälp.

– Det har varit väldigt givande och lärorika dagar, inte minst i mötet med de stödlinjer som stöttar barn i länder där det just nu pågår väpnad konflikt eller extremväder. Att stödlinjerna finns där, lyssnar och inger hopp är något vi inte kan ta för givet och därför måste verka för att säkerställa. Stödlinjernas finansiering och stabilitet är otroligt viktig inför kommande kriser, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare Bris.

Konferensen avslutades med en gemensam deklaration med sju prioriterade områden i arbetet framåt och en uppmaning till regeringar och FN arbeta för att säkerställa att alla barn och unga runt om i världen har tillgång till en kostnadsfri och högkvalitativ stödlinje för barn.