Svag tillväxt i dagligvaruhandeln i juni

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,1 procent under juni 2019 jämfört med samma månad föregående år. Butiksförsäljning ökade med 1,8 procent och e-handeln ökade med 22,5 procent under månaden.

- En förklaring till den låga tillväxten är att jämförelsemånaden juni 2018 var exceptionellt varm, liksom hela sommaren, och att folk konsumerade mycket dryck och annat, vilket gav en stark utveckling och tuffa jämförelsetal för juni i år, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

En starkt bidragande orsak till den lägre tillväxten är också en negativ kalendereffekt på 1,84 procentenheter.

Tillväxten under de senaste tolv månaderna uppgick till 2,6 procent. Inom butikshandeln var tillväxten 2,3 procent och e-handeln 22,2 procent.

- Tack vare en mycket stark tillväxt i april, delvis på grund av påsken men också stark tillväxt i stort, blev dock tillväxten det andra kvartalet 4,3 procent vilket med marginal är det starkaste kvartalet det senaste året, säger Daniel Liljeberg.

För ytterligare frågor eller kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig Svensk Dagligvaruhandel 0709-154499

Svensk Dagligvaruhandel listar bekämpningsmedel27.11.2019 14:00:00 CETPressmeddelande

För att få större kraft att påverka producenter utanför EU att ta bort oönskade bekämpningsmedel har Svensk Dagligvaruhandel sammanställt en lista med bekämpningsmedel som bör fasas ut vid produktion av färsk frukt och grönt i länder utanför EU. Målet är att minska användningen av känt problematiska bekämpningsmedel som också är förbjudna inom EU. Genom att offentliggöra listan vill Svensk Dagligvaruhandel öka fokus och kunskapen kring bekämpningsmedel och därmed inspirera andra svenska och utländska aktörer att ställa liknande krav.

Anamma Formbar Färs från Orkla Foods är Årets Dagligvara 2019.10.10.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Igår utsåg dagligvarubranschen Anamma Formbar Färs från Orkla Foods till Årets Dagligvara 2019. Anamma Formbar Färs är en vegansk färs av sojaprotein som nått goda försäljningsframgångar i dagligvaruhandeln sedan den lanserades under 2018. – Anamma Formbar Färs är ett tydligt bevis på hur bra det kan bli när ett större livsmedelsföretag tar vegotrenden på allvar och innoverar i takt med konsumenternas behov och efterfrågan, säger juryns ordförande Karin Brynell. Läs mer om juryns motivering och hur Anamma Formbar Färs klarade kriterierna på www.aretsdagligvara.se Förutom utmärkelsen får Orkla Foods reklamutrymme till ett bruttovärde om 500 000 SEK i någon av sponsorn Nent Groups radiokanaler. Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren en prischeck på 400 000 SEK att använda till deras tjänster. För ytterligare kontakt; Karin Brynell, ordförande i juryn för Årets Dagligvara, 0709-758085 Anna Jönsson, pressansvarig Årets Dagligvara, 0709- 803209 OM PRISET ÅRETS DAGLIGVARA Syftet med År

En läsk, en alkoholfri öl och en formbar vegofärs – de nominerade till Årets Dagligvara 2019 är klara!11.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart vilka produkter som nominerats till det ärofyllda priset Årets Dagligvara. I år är det den alkoholfria ölen A Ship Full of IPA från Spendrups Bryggeri, Anamma Formbar Färs från Orkla Foods och Pepsi Max Lime från PepsiCo och Carlsberg Sverige som tävlar om utmärkelsen. Den slutliga vinnaren utses av branschen den 9 oktober på branschträffen Fast Moving.