Schibsted

SvD Kultur stärker ledningen – Levy blir biträdande chef

Dela
SvD Kultur förstärker ledningen med två biträdande kulturchefer. Med förändringen vill SvD satsa ännu mer på utvecklingen av kulturjournalistiken. Anders Q Björkman har rollen som biträdande kulturchef och nyhetsredaktör medan Madelaine Levy blir biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.

– Genom ett tydligare fokus i ledningen, på både nyhetsflödet och utvecklingsarbetet, blir vi ännu bättre på att svara mot läsarnas behov av en kulturjournalistik som är med sin tid, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.

Anders Q Björkman har lång erfarenhet av rollen som biträdande kulturchef på SvD. Nu har han också ett särskilt ansvar för nyhetsflödet – kulturnyheter såväl som kulturdebatt – en bevakning som ger SvD:s läsare koll på de viktigaste händelserna och idédiskussionerna. 

Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon men även många års erfarenhet från SvD:s kulturredaktion, de senaste två åren som just utvecklingsredaktör. Nu får hon ett starkare mandat med ansvar för utvecklingen av kulturjournalistiken. Det handlar såväl om att ta fram fler nya format som att titta på nya bevakningsområden. 

– Vi ser redan att vår bevakning av den nya offentligheten – nya medieformer, plattformar och inte minst de nya kulturella makthavare som formar vår tid – ökar engagemanget hos våra läsare och får fler att vilja prenumerera. Det arbetet har bara börjat och kommer nu att bli ännu tydligare, säger Madelaine Levy.

SvD:s kulturjournalistik har de senaste åren lockat en mängd nya, digitala prenumeranter till tidningen. Med två biträdande kulturchefer med tydliga fokusområden är ambitionen att fortsätta utveckla kulturjournalistiken så att den blir ännu mer relevant för läsarna.

– SvD:s läsare är nyfikna på hur världen förändras och på olika synsätt. Vi vill bli ännu bättre på att ge dem koll på det viktigaste inom kulturområdet och insikt i de avgörande frågorna, säger Anders Q Björkman.

Under året har SvD Kultur ytterligare stärkt bevakningen av tv och streaming, med den nya podden ”Tv-kollen” som leds av Elias Björkman och Tove Norström. Ett annat exempel på den vässade kulturbevakningen är rekryteringen av starka profiler som Essy Klingberg, Björn Werner, Björn Barr och Jack Werner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef och nyhetsredaktör. Telefon: 070-324 02 65. E-post: anders.q.bjorkman@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye