Schibsted

SvD Kultur stärker ledningen – Levy blir biträdande chef

Dela
SvD Kultur förstärker ledningen med två biträdande kulturchefer. Med förändringen vill SvD satsa ännu mer på utvecklingen av kulturjournalistiken. Anders Q Björkman har rollen som biträdande kulturchef och nyhetsredaktör medan Madelaine Levy blir biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.

– Genom ett tydligare fokus i ledningen, på både nyhetsflödet och utvecklingsarbetet, blir vi ännu bättre på att svara mot läsarnas behov av en kulturjournalistik som är med sin tid, säger Lisa Irenius, kulturchef på SvD.

Anders Q Björkman har lång erfarenhet av rollen som biträdande kulturchef på SvD. Nu har han också ett särskilt ansvar för nyhetsflödet – kulturnyheter såväl som kulturdebatt – en bevakning som ger SvD:s läsare koll på de viktigaste händelserna och idédiskussionerna. 

Madelaine Levy har en bakgrund som chefredaktör på magasinet Bon men även många års erfarenhet från SvD:s kulturredaktion, de senaste två åren som just utvecklingsredaktör. Nu får hon ett starkare mandat med ansvar för utvecklingen av kulturjournalistiken. Det handlar såväl om att ta fram fler nya format som att titta på nya bevakningsområden. 

– Vi ser redan att vår bevakning av den nya offentligheten – nya medieformer, plattformar och inte minst de nya kulturella makthavare som formar vår tid – ökar engagemanget hos våra läsare och får fler att vilja prenumerera. Det arbetet har bara börjat och kommer nu att bli ännu tydligare, säger Madelaine Levy.

SvD:s kulturjournalistik har de senaste åren lockat en mängd nya, digitala prenumeranter till tidningen. Med två biträdande kulturchefer med tydliga fokusområden är ambitionen att fortsätta utveckla kulturjournalistiken så att den blir ännu mer relevant för läsarna.

– SvD:s läsare är nyfikna på hur världen förändras och på olika synsätt. Vi vill bli ännu bättre på att ge dem koll på det viktigaste inom kulturområdet och insikt i de avgörande frågorna, säger Anders Q Björkman.

Under året har SvD Kultur ytterligare stärkt bevakningen av tv och streaming, med den nya podden ”Tv-kollen” som leds av Elias Björkman och Tove Norström. Ett annat exempel på den vässade kulturbevakningen är rekryteringen av starka profiler som Essy Klingberg, Björn Werner, Björn Barr och Jack Werner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lisa Irenius, kulturchef. Telefon: 0736-93 48 08. E-post: lisa.irenius@svd.se.
Madelaine Levy, biträdande kulturchef och utvecklingsredaktör. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se
Anders Q Björkman, biträdande kulturchef och nyhetsredaktör. Telefon: 070-324 02 65. E-post: anders.q.bjorkman@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
SvD får två biträdande kulturchefer i Madelaine Levy och Anders Q Björkman för att redaktionen ska kunna satsa ännu mer på utveckling av kulturjournalistiken. Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Svenska Dagbladet är ett av våra mediehus.

 

 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye