Svensk Dagligvaruhandel - en av aktörerna bakom världens största och modernaste plaståtervinningsanläggning

Idag presenterade Svensk Plaståtervinning en rekordinvestering i världens största och modernaste anläggning för plaståtervinning, Site Zero i Motala, som planeras stå klar 2023. Anläggningen kommer att kunna hantera 200 000 ton plastförpackningar, vilket skapar förutsättningar att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll.

Idag presenterade Svensk Plaståtervinning en rekordinvestering i världens största och modernaste anläggning för plaståtervinning, Site Zero i Motala, som planeras stå klar 2023. Anläggningen kommer att kunna hantera 200 000 ton plastförpackningar, vilket skapar förutsättningar att återvinna alla plastförpackningar från svenska hushåll.

Dagligvaruhandeln, via sin branschorganisation Svensk Dagligvaruhandel som är en av aktörerna bakom investeringen kommenterar satsningen;

Medlemsföretagen i Svensk Dagligvaruhandel har satt ett gemensamt mål om att till 2025 ska alla konsumentförpackningar av plast vara materialåtervinningsbara. En målsättning som delas med leverantörsledet. Samtidigt som vi arbetar mot det målet är det viktigt att säkra upp att det finns ett system som högkvalitativt kan ta emot alla förpackningarna. Investeringen i Site Zero är en mycket viktig pusselbit i strävan mot cirkulära plastflöden, säger Karin Brynell vd Svensk Dagligvaruhandel

Övriga aktörer bakom investeringen är Plastbranschens Informationsråd, Dagligvaruleverantörers Förbund samt Svensk Handel. Även Naturvårdsverket bidrar inom ramen för klimatklivet.

För ytterligare kommentar kontakta;

Karin Brynell VD Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085
Anna Fager Persson, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Fakta om dagligvaruhandelns gemensamma arbete för materialåtervinningsbara konsumentförpackningar i plast;

-        Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag har tagit fram en gemensam färdplan för plastförpackningar. Ett av målen i färdplanen är att alla konsumentförpackningar av plast ska vara materialåtervinningsbara 2025. Det andra målet är att till 2030 ska alla konsumentförpackningar av plast vara producerade i förnybar eller återvunnen råvara.

-        Varje enskilt företag arbetar på sitt sätt för att nå målet. I en branschgemensam grupp med förpackningsansvariga delas erfarenheter och identifieras eventuella hinder för att nå målet. Det enskilt största hindret i dagsläget är att hitta ett fullvärdigt alternativ till laminat, som av livsmedelssäkerhet och hållbarhetssynpunkt används i hög grad idag.

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA foods, Lidl och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Tillväxt i dagligvaruhandeln i juli trots höga jämförelsetal17.8.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,2 procent under juli 2021 jämfört med samma månad 2020, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Branschen möter höga jämförelsetal då motsvarande siffra för juli i fjol var 6,1 procent. Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 1,4 procent under månaden. Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt.

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.