Svensk Dagligvaruhandel uppmanade Närings- och innovationsminister Damberg att satsa på fossilfri plastråvara
Idag överlämnade Svensk Dagligvaruhandel, med medlemsföretagen Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl, sin färdplan Mot fossilfria och materialåtervinningsbara plastförpackningar till 2030 till Närings - och innovationsminister Mikael Damberg samt klimatminister Isabella Lövin.
Svensk Dagligvaruhandels ordförande Anders Svensson (vd för ICA Sverige) uppmaning till ministrarna var att produktionen av inhemsk fossilfri plastråvara måste få fart. Han bad också om förutsägbarhet och långsiktighet från politiken så att branschens fortsatta investeringar i sorterings- och återvinningssystem kan säkras.
- Det kändes betydelsefullt att få berätta om dagligvaruhandelns mål och vad vi själva gör. Jag hoppas att Närings- och innovationsministern tog till sig budskapet att det krävs en politisk satsning för att få fart på utvecklingen av inhemsk fossilfri plastråvara, sa Anders Svensson ordförande i Svensk Dagligvaruhandel och vd för ICA Sverige efter överlämningen.
Svensk Dagligvaruhandels Färdplan för fossilfria och materialåtervinningsbara plastförpackningar till 2030 går att ladda ner här: Till färdplanen
För ytterligare frågor eller kommentarer från Svensk Dagligvaruhandel kontakta:
Anna Jönsson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
FAKTA: EXEMPEL PÅ VAD BRANSCHEN GEMENSAMT STARTAT FÖR ATT NÅ MÅLEN OM FOSSILFRIA OCH MATERIALÅTERVINNINGSBARA FÖRPACKNINGAR
- Dagligvaru- och plastbranschen investerar tillsammans 260 MSEK i en ny plastsorteringsanläggning som kommer att vara Europas modernaste anläggning. Den kommer att kunna täcka hela Sveriges behov.
- Inför differentierad prissättning på förpackningsavgiften från och med 2019. En icke återvinningsbar förpackning kostar mer att ta hand om och ska därför också belastas med högre avgift.
Dagligvaruhandelsaktörerna genomför dessutom företagsspecifika satsningar som syftar till att nå det gemensamma målet.
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum