Svensk Flygsports Miljöpris 2020

Aeroklubben i Göteborg: får Svenska Flygsportförbundets miljöpris 2020 föreningen har som den första i Sverige fått hem sitt helt eldrivna sportflygplan Velis Electro från Pipistrel, med den passande beteckningen SE-KWH

Aeroklubben i Göteborg: 10 000 kr

Föreningen har som den första i Sverige fått hem sitt helt eldrivna sportflygplan Velis Electro från Pipistrel, med den passande beteckningen SE-KWH. Planet är tänkt att tjäna i flygskolan. Maximal flygtid ligger på ca 62 minuter och laddningstiden varierar från några minuter till ett par timmar, beroende på föregående flygning. Marschfart: 100 kt, lastkapacitet 172 kg för två personer. Batterierna laddas i vanliga trefas 400 V vägguttag.

Stranda Modellflygklubb (Mönsterås): 5000 kr

Föreningen har investerat i en solcellsanläggning och en robotgräsklippare till flygfältet och förbrukar därför inte längre bensin till gräsklippning. Detta minskar också transporterna, eftersom ingen behöver åka ut till fältet för att klippa gräset. Solcellerna klarar dessutom laddningen av batterierna till flygplanen.

Örebro Fallskärmsklubb: 3000 kr

Föreningen sopsorterar, pantar flaskor och plockar skräp och försöker vara självförsörjande när det gäller sallad, potatis och grönsaker. Detta är ju toppen för den biologiska mångfalden.

Ett stort GRATTIS säger vi från styrelsen! Lycka till med fortsatt miljöarbete och GOTT NYTT ÅR!

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.