Siemens AB

Svensk gasturbinteknik ska stabilisera vitryska elnätet

Fem gasturbiner från Siemens i Finspång ska köras som spetslast och göra det vitryska elnätet flexibelt och stabilt.
  • Fem gasturbiner från Finspång ska fungera som reserv- och balanskraft i Vitryssland

Siemens ska leverera kraftgenereringsutrustning till två nya kraftverk i Vitryssland. Kund är den statliga kraftbolaget RUE Vitebskenergo. De nya kraftverken ska tas i drift i anslutning till två befintliga kraftverk i Vitebsk i norra Vitryssland med syfte att skapa ett stabilt och samtidigt flexibelt elnät. Kraftverken beräknas att tas i drift i slutet på 2021.

Gasturbinerna är konstruerade för att starta snabbt och kan nå full effekt på mindre än 15 minuter. De beräknas att köras ca 700 timmar per år och ska fungera som reserv- och balanskraft till framtida vind-, sol- och kärnkraftverk samt till befintliga kraftverk, och därigenom stötta energiomställningen i Vitryssland.

– Gasturbinernas flexibilitet och höga verkningsgrad är viktiga faktorer för att kunna realisera detta projekt på ett framgångsrikt sätt, säger Mikhail Luzin, VD för RUE Vitebskenergo. Som reserv- och balanskraft kommer de att spela en avgörande roll för att stötta befintliga och framtida kraftverk och för att stärka driftsäkerheten av det vitryska elnätet.

Siemens levererar totalt fem gasturbiner av modell SGT-800 med tillverkning i Finspång och Trollhättan, samt generatorer och annan utrustning till de två kraftverken som tillsammans ska ge en effekt på 250 MW.

– Siemens har ett brett spektrum av energilösningar som hjälper till att optimera energimixen hos våra kunder ute i världen. Vi ser fram emot att stödja Vitrysslands arbete för en reducering av koldioxidutsläpp genom att komplettera nätet med våra effektiva och flexibla gasturbinlösningar som ger den tillförlitlighet och stabilitet som landets energisystem behöver, säger Hans Holmström, VD Siemens Industrial Turbomachinery AB.

Siemens AB

Siemens AG (Berlin och München) är ett teknikföretag med fokus på industri, infrastruktur, transport och sjukvård. Från mer resurseffektiva fabriker, motståndskraftiga leverantörskedjor och smartare byggnader och nät, till renare och bekvämare transporter samt avancerad sjukvård, utvecklar företaget teknik medsyfte attskapa verkligt värde för kunder och användare. Genom att kombinera den verkliga och den digitala världen ger Siemens sina kunder möjlighet att transformera sina verksamheter och marknader och hjälper dem att förändra vardagen för miljarder människor. Siemens äger en majoritetsandel i det börsnoterade företaget Siemens Healthineers, en globalt ledande medicinteknisk leverantör som formar framtidens hälso- och sjukvård. Dessutom har Siemens en minoritetsandel i Siemens Energy, en global ledare inom överföring och generering av elkraft.

Under räkenskapsåret 2022, som avslutades den 30 september 2022, genererade Siemenskoncernenintäkter på 72 miljarder euro och ett nettoresultat på 4,4 miljarder euro. Per den 30 september 2022 hade företaget cirka 311 000 anställda över hela världen. Mer information finns på www.siemens.com. Under samma tidsperiod genererade Siemens i Sverige en omsättning på 6,2 miljarder kronor och hade cirka 1 500 anställda. Mer information finns på www.siemens.se

Följ Siemens AB

Senaste pressmeddelandena från Siemens AB

Siemens och Tyréns ingår partnerskap för hållbar samhällsutveckling25.4.2024 07:32:00 CEST | Pressmeddelande

Siemens och Tyréns har ingått ett partnerskap med syfte att främja hållbar samhällsutveckling. Genom partnerskapet blir Tyréns en del av ekosystemet Siemens Xcelerator - en öppen, digital affärsplattform som sammanför kunder, branschpartners och utvecklare för att tillsammans upptäcka, utbyta och skapa innovativa, hållbara lösningar. Tyréns är den första och hittills enda samhällsbyggnadsaktören på Siemens Xcelerator i Norden.

Framgångsrikt pilotprojekt på Väla Centrum bidrar till stabilisering av elnätet och intäkter för fastighetsägaren6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan maj 2023 har Väla Centrum utanför Helsingborg hjälpt till att balansera det svenska elnätet genom att erbjuda sin förbrukningsflexibilitet på en av Svenska kraftnäts marknader för handel med stödtjänster, FCR-N (Frequency Containment Reserve – Normal). Väla blev den första svenska kommersiella fastigheten att bli godkänd för att göra detta. Förutom att svara mot det ökande behovet av flexibilitet i elnätet finns ekonomiska incitament för fastighetsägaren Skandia Fastigheter, som får intäkter från handeln.

Siemens och Elvia samarbetar för att öka nätkapaciteten i delar av Norge till 2030 med SaaS-lösning10.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det norska elnätsbolaget Elvia väljer att använda Siemens SaaS-lösning LV Insights® X, för att automatisera processer och hantera komplexiteten i det norska lågspänningsnätet. LV Insights® X, som är en del av Siemens Xcelerator-portfölj, har varit i drift hos Elvia i kombination med Spectrum PowerTM 7 ADMS sedan oktober 2023. Partnerskapet möjliggör en framtidssäkrad hantering av det norska distributionsnätet, och innebär ett steg närmare ett autonomt nät.