Svenska delegater på plats vid WRRC internationella årsmöte

Ett drygt halvår efter ordinarie tidpunkt genomfördes WRRC:s årsmöte, det första som genomfördes på plats sedan 2019.
Första internationella årsmötet i WRRC sedan 2019, som genomförs på plats. Det känns bra att äntligen ses, det har vi längtat efter! säger David Borg, en av Svenska Danssportförbundets delegater på World Rock’n’Roll Confederation årsmöte som hölls i Warszawa 10-12 september, ett drygt halvår senare än ordinarie tidpunkt.

- Med ett knappt år kvar till World Games är inga större regeländringar aktuella men diskussioner om framtida regelverk fördes, säger David som också är internationell domare i Boogie Woogie. Besluten kommer på nästa årsmöte.

- De viktigaste besluten från mötet var definitivt att inte öppna för barn och mycket unga dansare att kunna delta i internationella mästerskap, säger Lena Arvidsson, förbundets andra delegat. Vi har kämpat i flera år för att ändra synen på barnidrott och framförallt synen på tävlingsdeltagande i mästerskap. Frågan tenderar att återkomma med jämna mellanrum när de olika nationella förbunden får nya ledningar men även den här gången gick besluten vår väg.

Positivt för Svenska Danssportförbundet var att Lena Arvidsson omvaldes till ordförande i WRRC valberedning.
Under pandemin har WRRC i huvudsak genomfört online tävlingar men kommer under hösten att öppna för dansarna att återigen få tävla mot varandra på tävlingsgolvet. I slutet av September går den första tävlingen..

Svenska Danssportförbundet är ett specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet som utvecklar, organiserar och administrerar danssporten i Sverige. Förbundet är medlem i de internationella danssportorganisationerna WDSF, WRRC, WADF samt i Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Team Sweden är förbundets elit-och landslagssatsning som består av 4 olika landslag – Disco & Hip Hop, Breaking, Bugg & Rock´n´Roll samt Standard & Latin.

Svenska Danssportförbundets streamingtjänst DansTV, sänder samtliga GP- tävlingar och SM på danstv.se.

Streamingtjänst: DansTV
Hemsida: Danssport