Svenska kyrkan Västerås rekryterar ny chef

Nuvarande domprost Susann Senter går i pension under våren 2019, och nu startar rekryteringen av ny chef för Svenska kyrkan i Västerås.

Svenska kyrkan Västerås är landets näst största pastorat, med fler än 85 000 medlemmar och mer än 230 heltidsanställda.

- Det görs  mycket som är bra och viktigt för många människor i våra kyrkor och församlingshem!, säger Jörgen Eklund, kyrkorådets ordförande. Under fjolåret genomfördes över 33 000 aktiviteter som gudstjänster, barn- och ungdomsverksamheter, musik- och körverksamheter och mycket annat.

Samtidigt står hela Svenska kyrkan inför stora utmaningar och nödvändig utveckling. I Västerås har man redan hunnit arbeta med utveckling av pastoratets organisation och verksamheter.

Ett arbete pågår även med att ta fram en plan för hur fastigheter och lokaler ska användas. Inom begravningsverksamheten står huvudanläggningen Hovdestalunds kyrkogård inför den mest omfattande förnyelsen sedan 1950-talet.

- Vi ser det som en viktig uppgift för vår domprost att medverka till att utveckla verksamheter som kan växa framåt i tiden, säger Eklund. Det vi redan gör och har ska förstås också genomföras och skötas på bästa sätt. Men ibland kan det även behöva ansas och rensas för att skapa utrymme för det nya som ska växa fram. Verksamheter för barn, unga och familjer tillhör det vi gärna vill utveckla och satsa mera på!

Att leda en stor och mångfacetterad organisation som Västerås pastorat ställer givetvis krav på en ledare, och stor vikt i rekryteringsprocessen kommer bl.a. att läggas på tidigare erfarenheter som ledare.

- Ett intressant och spännande uppdrag väntar på den som blir vår nya domprost. Vi har ambitioner, en bra bemanning och ekonomiska resurser - därmed finns det goda förutsättningar för en chef att leda oss in i framtiden, säger Jörgen Eklund.

Utöver att vara chef för Västerås pastorat har domprosten viktiga uppgifter i Västerås stift. En särskild Tillsättningsnämnd, med ledamöter från både Västerås pastorat och Västerås stift, ansvarar därför för rekryteringen.

Ansökningsperioden är öppen till 10 augusti.

Läs mer om tjänsten på:

Kontakt: Jörgen Eklund, ordförande för kyrkorådet i Västerås pastorat
076-126 31 81, jorgen.e.eklund@svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan Västerås byter plattform för pressmeddelanden29.11.2018 11:54Pressmeddelande

Nu byter Svenska kyrkan Västerås/Västerås pastorat presstjänst och från Mynewsdesk till TT. Både nya och tidigare pressmeddelanden går från och med nu att hitta hos vår nya leverantör. För att registrera dig som följare i den nya plattformen, se: https://via.tt.se/abonnera Pressmeddelanden från Svenska kyrkan Västerås berör stora som små händelser inom områden som religion, kultur och socialt arbete.

Braskväll - Om psykisk ohälsa hos äldre29.10.2018 08:32Pressmeddelande

Onsdag den 31 oktober kl 18 tänds brasan i Martasalen, Tomasgården. Det blir en samtalskväll om psykisk ohälsa hos seniorer. Fyra gäster från olika föreningar kommer att vara på plats för att prata om psykisk ohälsa och var hjälp finns att få. De representerade föreningar är: ReagerA, (h)järnkoll, NSPH och föreningen Balans. Under kvällen kommer Anders Caringer och Bo Senter att underhålla med tänkvärd musik. Kvällens värd är präst Gunnar Kärrbom. Även diakon Sofie Möllberg kommer att finnas på plats. Fri entré! Martasalen öppnas från kl 17.30 och det finns fika att köpa (30 kr för kaffe och smörgås). För mer information, kontakta: Gunnar Kärrbom, 021-40 41 25, e-post Gunnar.Karrbom@svenskakyrkan.se. Adress: Tomasgården, Cedergatan 1, 723 41 Västerås.

Eric Ericson 100 år22.10.2018 09:17Pressmeddelande

Exakt på 100-årsdagen av Eric Ericsons födelse ger två av hans världsberömda körensembler, Radiokören och Eric Ericsons kammarkör, en hyllningskonsert till körnestorn i Västerås domkyrka. Eric Ericson är en av få svenska musikprofiler som med självklar rätt bar epitetet ”levande legend”. Han var verksam som dirigent i de stora sammanhangen i över 60 år, och kom med sitt konstnärskap att prägla generationer av dirigenter och sångare. 1945 startade han Kammarkören, och som kormästare vid Sveriges Radio i över tre decennier gjorde han Radiokören till en världsledande ensemble. Samma världsrykte nådde han med anrika Orphei Drängar i Uppsala. Sin egen kammarkör vårdade han hela tiden ömt, och efter pensionering 1983 tog kören hans namn - Eric Ericsons Kammarkör. Under sin långa gärning som professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm formade han årskull efter årskull av dirigenter som i sin tur startade egna kammarkörer runt om i Sverige och över hela världen. Hans inte