Svenska medaljchanser i World Cup - mästerskapet avgörs imorgon och på onsdag

Imorgon avgörs singelklassen i World Cup i bowling. Anna Andersson och Josefin Hermansson är i kvartsfinal. På onsdag spelas det om medaljer i lagklassen där Sverige är i semifinal på damsidan.
Anna Andersson och Josefin Hermansson är i kvartsfinal i singel.

Sverige jagar medaljer i World Cup inför de två avslutande speldagarna vid Sunshine Coast i Australien. Anna Andersson och Josefin Hermansson har avancerat till kvartsfinal i singel. I topp 16 besegrade Andersson landslagskollegan Jenny Wegner i två raka serier och Hermansson vann mot Li Jane Sin från Malaysia med 2-1.

I kvartsfinal ställs Anna Andersson mot Lara Posadas från Filippinerna och Josefin Hermansson möter Hui Fen New från Singapore. Matcherna börjar kl 04.15 (svensk tid). Därefter spelas även semifinal, bronsmatch och final under tisdagen. Matcherna genomförs i bäst av tre serier. Anna Andersson representerar till vardags Helsingborgsklubben Spader Dam och Josefin Hermansson spelar för Team X-Calibur BK från Partille.

På onsdag avgörs lagklassen där Sverige är i semifinal på damsidan. I semifinal ställs de mot Malaysia. I andra semifinalen möts USA och Tyskland. Final och bronsmatch spelas också på onsdag. Slutspelsmatcherna genomförs i bäst av fem serier. Det svenska laget består av Josefin Hermansson, Anna Andersson, Cajsa Wegner och Jenny Wegner.

De svenska herrspelarna har haft det tyngre i World Cup och är alla utslagna. Jesper Svensson och James Blomgren nådde längst i singelklassen och föll i topp 16. I lag blev de delad tia i matchspelet och missade kvartsfinal.

Tisdagens tider i damernas singel (svensk tid):

Kvartsfinaler 04.15

Semifinaler 06.30

Bronsmatch 08.30

Final 10.30

Livestream

Tidsprogram

Damlandslaget:

Anna Andersson, Spader Dam, Helsingborg
Josefin Hermansson, Team X-Calibur BK, Partille
Cajsa Wegner, BK Femtionian, Spader Dam, Hässleholm/Helsingborg
Jenny Wegner, BK Femtionian, Spader Dam, Hässleholm/Helsingborg

Förbundskapten: Robert Andersson
Assisterande coach: Louise Sonne

Anna Andersson och Josefin Hermansson är i kvartsfinal i singel.
Sverige är i semifinal i Team. Laget består av Cajsa Wegner, Anna Andersson, Jenny Wegner och Josefin Hermansson.