Svenska storstjärnor till Lars von Triers Riket Exodus

När den sista säsongen av Lars von Triers Riket har premiär på Viaplay är den full av svenska stjärnskådespelare, däribland Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Ida Engvoll, David Dencik, Asta August och Anders Mossling. Dessutom spelar världsstjärnan Alexander Skarsgård en mindre biroll. Riket Exodus produceras av Zentropa, Viaplay och DR i samproduktion med Film i Väst. Premiär under 2022. Delar av postproduktionen sker i Västra Götaland.

Lars von Trier, Ida Engvoll och Tuva Novotny. Bilder: Christian Geisnæs

”Danskjävlar” blev den bittre svenske överläkaren Stig Helmers mantra i de två första säsongerna av Riket i mitten av 1990-talet. Nu kan vi förvänta oss fler svenska eder då Viaplay, tillsammans med Zentropa och DR, i dag kan offentliggöra flera ovanligt prominenta svenska skådespelarnamn i Riket Exodus, den tredje och oåterkalleligt sista säsongen av den legendariska serien om det goda och onda på Rigshospitalet i Köpenhamn. De nya namnen på rollistan är Tuva Novotny, Mikael Persbrandt, Alexander SkarsgårdIda EngvollAnders Mossling, David Dencik och Asta August

Tuva Novotny spelar läkaren Anna, Mikael Persbrandt överläkaren Helmer Jr., Alexander Skarsgård spelar advokat på Rigshospitalet, David Dencik spelar Bosse, ledare för Swedish Anonymous, Ida Engvoll spelar hackaren Kalle medan Alba August är medicinstuderande och Anders Mossling är vakt i Swedish Anonymous.

Sedan tidigare är det redan känt att Bodil JørgensenGhita NørbyNikolaj Lie KaasLars MikkelsenNicolas BroSøren PilmarkPeter MygindUdo Kier och Laura Christensen medverkar i Riket Exodus.

Handlingen i korthet:
Starkt påverkad av spökandet i tv-serien Riket söker sömngångaren Karen efter svar på seriens olösta mysterium för att rädda sjukhuset från undergång. En kväll faller Karen i djup sömn och i sömngångartillstånd hamnar hon på något oförklarligt sätt utanför Rigshospitalet. Porten till Riket har börjat att öppna sig.

Med Riket Exodus fortsätter och avslutar Lars von Trier sin internationellt uppmärksammade kultklassiker från 1990-talet: Spökhistorien om sjukhuset vid blekdammarna, där det onda fått fotfäste och där läkekonsten dagligen kämpar mot sig själv, med svenskarna och det övernaturliga och oförklarliga i en märklig blandning av humor, skräck och det absurda.

Riket Exodus produceras för Nordic Entertainment Group och DR av Zentropa Entertainment (Louise Vesth) i samproduktion med Film i Väst och Zentropa Sweden (Lizette Jonjic) och med stöd av Nordisk Film & TV Fond, Creative Europe Media Programme of European Union. International sales av Trustnoridsk.

I samband med produktionen av Riket Exodus har Riket I och Riket IIgenomgått en omfattande restauration, så att alla säsonger kan sändas tillsammans i högsta kvalitet till både gamla och nya fans. Alla säsonger blir tillgängliga på Viaplay.

Riket Exodus  lanseras som ett Viaplay-original och förväntas ha premiär på Viaplay under 2022, innan den en kort tid senare har TV-premiär på DR.

Bilder: Christian Geisnæs

Lars von Trier, Ida Engvoll och Tuva Novotny. Bilder: Christian Geisnæs
Mikael Persbrandt, Alexander Skarsbård, Tuva Novotny, Lars von Trier. Bilder: Christian Geisnæs

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Film i Väst satsar på Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg27.6.2022 15:30:50 CEST | Pressmeddelande

I september inleds bygget av Europas största projektorbaserade Virtual Production-vägg i Studio Fares i Trollhättan. Det är Film i Väst som investerar i ny teknisk lösning på en specialdesignad projektionsvägg. Det skapar helt nya möjligheter för inspelning i den 36x36 meter stora studion. Satsningen är initialt ett samarbete med Igelkott Studios, ledande totalleverantör inom Virtual Production i Sverige, men även andra samarbetspartners kan bli aktuella. Samtidigt öppnar Igelkott Väst AB verksamhet i Trollhättan. Virtual Production-väggen blir en av världens största och kan börja användas i början av 2023.

Ruben Östlund vinner en Guldpalm för andra gången28.5.2022 22:03:38 CEST | Pressmeddelande

I kväll skrevs svensk filmhistoria. Ruben Östlund vann för andra gången en av filmvärldens mest prestigefulla priser, en Guldpalm för sin film Triangle of Sadness. Tarik Salehs film Boy from Heaven vann också pris för Bästa manus för sin film Boy from Heaven vid filmfestivalen i Cannes. Zar Amir-Ebrahimi vann priset för Bästa kvinnliga skådespelare för sin roll i Ali Abbasis film Holy Spider. Alla filmer är samproducerade med Film i Väst.

Lukas Moodysson gör ny långfilm: Tillsammans 9920.5.2022 10:40:22 CEST | Pressmeddelande

På Film i Västs årliga pressträff i Cannes tillkännagavs Lukas Moodyssons nya film Tillsammans. Den blev en stor succé bland publik och kritiker år 2000. Nu kommer uppföljaren, Tillsammans 99, som utspelar sig 1999, 24 år efter den första filmen. Tillsammans 99 spelas in i Västra Götaland under augusti och september. Filmen produceras av Memfis Film, Lars Jönsson och Anna Carlsten, i samproduktion med SF Studios och Film i Väst. SF Studios hanterar nordisk distribution. Tillsammans 99 beräknas att ha biopremiär under 2023.

Fyra av Film i Västs samproduktioner slåss om en Guldpalm i Cannes14.4.2022 12:12:16 CEST | Pressmeddelande

Med sin förra film, The Square, tog Ruben Östlund hem filmvärldens kanske mest prestigefulla pris, Palme d’Or. Nu är han tillbaka i huvudtävlan med Triangle of Sadness. Inspelad i Trollhättan och Göteborg och med Woody Harrelson i en av huvudrollerna. Även Film i Västs samproduktion Boy from Heaven av Tarik Saleh, Holy Spider av Ali Abbasi och R.M.N. av den rumänske regissören Cristian Mungiu slåss om en Guldpalm. Kristoffer Borglis Sick of Myself och Hlynar Pálmasons Godland är uttagna till sektionen Un Certain Regard.