Svenskarna har två miljoner mobiltelefoner på hög
Ungefär en och en halv miljon svenskar har en eller fler fungerande mobiltelefoner som är mindre än fyra år gamla som de inte använder, visar en ny undersökning Kantar Sifo genomfört på uppdrag av Halebop. Det handlar om upp emot två miljoner fungerande mobiltelefoner som fortfarande går att använda och har ett andrahandsvärde.
– En fjärdedel av svenskarna har mobiltelefoner hemma som de inte använder. Omvandlar man det till hur många mobiltelefoner det faktiskt är höjer nog de flesta på ögonbrynen. Vi behöver bli bättre på att dumpa våra gamla välfungerande lurar så att någon annan kan få användning av dem istället. Det är inte bara bra för miljön, utan ger också ett välkommet klirr i kassen vilket jag tror få känner till, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.
Undersökningen visar även att sex av tio känner sig osäkra på vad de ska göra med sin gamla mobiltelefon när de köper en ny. Osäkerheten handlar bland annat om att man inte vet att den har ett andrahandsvärde, att man inte tänkt på det eller att man inte känner till hur man går tillväga för att återvinna den.
Majoriteten av svenskarna äger endast en mobiltelefon, men bland de som har flera gamla mobiltelefoner är män och ungdomar i åldern 18–29 överrepresenterade.
Utdrag från undersökningen:
- Totalt en av fyra svenskar (22%) äger mer än en fungerande mobiltelefon som är mindre än fyra år gammal som de inte använder.
- Fler män (26%) än kvinnor (17%) har mer än en fungerande mobil hemma som inte används.
- Ungdomar i åldern 18–25 år (28%) är den grupp som har flest fungerande mobiltelefoner hemma som inte används.
- Flest bland de som har fungerande mobiltelefoner hemma menar att det som hindrar dem från att sälja är att den/de inte har ett andrahandsvärde (38%), följt av att man vill spara den (22%) och att man inte tänkt på det (18%). 6% vet inte hur man går tillväga för att sälja.
Frågorna har ställts genom tusen intervjuer till Kantar Sifos webbpanel med svenska allmänheten 18–79 år som målgrupp. Fältperioden var 29 maj – 2 juni 2020.
Nyckelord
Kontakter
Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070 383 07 48
Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se
Bilder
Om
Halebop är ett varumärke inom TeliaCompany. Vi är en av de största mobiloperatörerna på Svenska marknaden och använder Telias nät för våra tjänster.
Följ Halebop
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Halebop
Svenskarnas prio när kontot gapar tomt – det gör vi oss helst av med20.3.2024 08:50:11 CET | Pressmeddelande
Telefonen toppar listan över vad svenskarna kan tänka sig göra sig av med för att få ett extra tillskott till privatekonomin. Samtidigt är det bara fem av 100 svenskar som faktiskt bytt in sina gamla mobiler det senaste året, visar en ny undersökning från Halebop.
Halebop och Samsung Nordics bjuder in till kryptisk tävling – knäck koden och vinn mobil18.1.2024 15:02:48 CET | Pressmeddelande
There is a new Samsung in town. Den 17 januari släpptes den nya Samsung Galaxy S24-trion för världen att se första gången. I helgen lanserar Halebop, tillsammans med Samsung Nordics, en tävling där svenskarna kan vinna nya Samsung Galaxy S24 Ultra genom att knäcka koden. Tävlingen går live fredag den 19 januari kl. 12.00 på halebop.se/unlock och i Mall of Scandinavia.
Var tredje svensk vill ringa nära och kära mer – telefonsamtalet den perfekta julklappen14.12.2023 07:03:00 CET | Pressmeddelande
4 av 10 svenskar önskar att de ringde någon i deras närhet oftare i stället för att använda sms eller annan textkonversation. Samtidigt toppar föräldrar listan över vilka svenskarna ringer mest. Framför allt bland kvinnor och yngre personer. Det visar Samtalsrapporten, en rapport om svenskarnas telefonvanor utgiven av Halebop.
Varannan person stör sig på telefonsamtalen i det offentliga rummet19.10.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Trängsel, förseningar och inte minst högljudda telefonsamtal i kollektivtrafiken är vardag för många. Samtalsrapporten, framtagen av Halebop, har tittat närmre på svenskarnas mobilvanor och hittat att drygt varannan person stör sig på telefonsamtal i det offentliga rummet. Detta samtidigt som samma rapport visar att telefonsamtalet har positiva effekter på människans välmående.
Halebop botar Sveriges telefonskräck – 5 tips från psykologer24.8.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Nästan varannan person, 48 procent, mellan 18–29 år känner obehag för att ringa och/eller svara i telefon. Telefonskräcken är ett faktum och kan vara riktigt jobbig. I Samtalsrapporten analyserar psykologerna Björn Hedensjö och Angela Ahola fenomenet telefonskräck – och delar med sig av fem steg för att bli av med skräcken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum