Svenskarnas förväntningar på Disney+
Lanseringen av Disney+ närmar sig med stormsteg. Film- och seriesajten Filmtopp.se har undersökt vad svenskarna tycker och tänker inför den stora premiären. Över 1 000 deltagare delade med sig av sina tankar och åsikter.

Den 15 september är det dags för Disneys streamingtjänst Disney+ att tåga in i de skandinaviska hemmen. Då släpps nämligen tjänsten i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Snart kommer över 600 Disney Plus filmer och 7 300+ TV-serieavsnitt att bli tillgängliga.
Sett till detta har den svenska film- och seriesajten Filmtopp.se gjort en omfattande sverigeundersökning om svenskarnas förväntningar och tankar inför den stora premiären. Över 1 000 deltagare i åldrarna 0-65+ år har anonymt delat med sig av sin tankar och åsikter.
Streaming mer attraktivt är bio
Några av frågorna rörde streamingvanor och hur man helst konsumerar film och serier. I undersökningen framkom det tydligt att biograferna fortsätter att tappa mandat. Hela 63,4 procent av de tillfrågade svarade att de helst konsumerar film via streaming, 22,9 procent på bio och endast 2,7 procent på TV.
Eftersom det har ryktats om att Disney kan komma att släppa sina biofilmer på Disney+ tidigare än vad andra filmbolag gör, passade Filmtopp på att fråga om detta. Hela 43,1 procent svarade att de kommer att se färre Disneyfilmer på bio om de blir tillgängliga på Disney+ 2 till 4 månader efter premiären.
Netflix är fortfarande störst
På frågan om vilka streamingtjänster deltagarna använder svarade 89,4 procent Netflix, 69,6 procent SVT Play, 61,1 procent Viaplay, 45,5 procent HBO nordic, 41,2 procent C More, 31,8 procent DPlay, 15,6 procent Amazon Prime Video, 5 procent ComHem Play, 3,1 procent Draken Film, 2,7 procent Cineasterna och 0,8 procent Apple TV+. Därtill nämndes streamingtjänsterna MUBI, Viddla och TV4 Play.
Men denna fördelning kan snart förändras. När Filmtopp frågade undersökningens deltagare om de tänker sluta använda vissa streamingtjänster i samband med att de skaffar Disney+ svarade 16,2 procent ja och 39,2 procent kanske.
På följdfrågan om vilka streamingtjänster de skulle säga upp svarade 27,8 procent Viaplay, 25,4 procent Netflix, 24,4 procent HBO Nordic, 19,1 procent C More, 18,7 procent DPlay, 12 procent SVT Play, 6,7 procent Amazon Prime Video, 2 procent övriga/andra tjänster.
Klassikerna lockar mest
För att få en större klarhet i förväntningarna på Disney+ i Sverige fick deltagarna svara på vad de mest ser fram emot att ta del av i Disneys utbud. I fallande ordning uppgavs följande: Disneyklassikerna, Pixars filmer, Marvel (serier och filmer), exklusivt originalinnehåll (som), Star Wars (filmer och serier), naturprogram, reality-TV.
Så mycket vill svenskarna betala för Disney+
Sedan tidigare vet vi att ett abonnemang på Disney+ kommer att kosta 69 kr/mån. Eftersom priset kan komma att förändras med tidens gång passade Filmtopp på att fråga hur mycket undersökningsgruppen var villiga att betala för tjänsten. Svarsfördelningen blev följande:
65-79 kr/mån (40,8 procent), 80-99kr/mån (31,3 procent), 100-129 kr/mån (13,5 procent) 130-150 kr/mån (2,9 procent), ingenting alls (11,5 procent).
Kontakter
Frida EngströmPublic Relations Manager
Tel:010 551 75 00frida.engstrom@prdirekt.seBilder
Om
PR Direkt hjälper företag och organisationer med PR och pressmeddelanden. Vi ser till så att viktiga nyheter får rätt spridning.
Följ PR Direkt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från PR Direkt
Aktiv Miljö - Ökat intresse för höj- och sänkbara skrivbord26.1.2021 13:38:21 CET | Pressmeddelande
Ergonomiska höj- och sänkbara skrivbord blir alltmer populära över hela världen. Det växande intresset är ett direkt resultat av ny forskning som visar att det är hälsoskadligt att sitta för länge medan man arbetar. Precis som allmänheten har blivit klokare på hälsoriskerna med sittandet, så ser möbelföretag en ökad försäljning av ergonomiska kontorsmöbler.
Onlinekasinoer lägger till fler aktörer20.1.2021 13:11:17 CET | Pressmeddelande
Den norska sajten Onlinekasinoer.com har nu utökat utbudet - för att nå en bredare målgrupp på marknaden.
Njutningen – Väsentlig ökning av försäljningen19.1.2021 10:27:13 CET | Pressmeddelande
I pandemins spår blir det tydligt vad svenskarna lägger sina pengar på. Njutningen har sett en markant ökning av försäljningen i pandemins spår.
Bokfreak.se - Fler abonnerar på ljudböcker jämfört med digitala morgontidningar15.1.2021 09:54:01 CET | Pressmeddelande
Trenden med ljudböcker är här för att stanna. 20 procent av svenskarna mellan åldrarna 15 och 74 år prenumererar på ljudböcker hos en ljudbokstjänst, enligt en undersökning av Mediavision.
VäxtEko.nu vill hjälpa svenskarna att bli av med sina skadedjur i hemmen15.1.2021 09:51:23 CET | Pressmeddelande
Silverfisken är ett av de skadedjur som ofta upptäcks i våra hem året runt - oavsett om det är varmt eller kallt ute. VäxtEko.nu har sammanställt en guide på sajten om hur man bäst blir av med silverfisken för gott.
Billigaparfymer.se - Stort intresse för parfymer inför julhandeln15.1.2021 09:49:20 CET | Pressmeddelande
Jämförelsetjänsten Billigaparfymer.se noterade en markant ökning av besökare på webbplatsen i anslutning till julhandeln. Under årets Black Week ökade landets e-butiker sin försäljning explosionsartat.
Bermudabennys “Sparka & Spring” flyttar till Tippat.se12.1.2021 13:10:20 CET | Pressmeddelande
Henrik “Bermudabenny” Johansson driver sedan 2010 en av Sveriges största bettingbloggar Sparka & Spring. På sin blogg delar han med sig av nästintill allt som berör sportbetting, med fokus på framförallt analyser av Stryktipset. Henrik har tidigare skrivit under sina egen webbdomän, men numera hittar vi honom på Tippat.se.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum