PR Direkt

Svenskarnas förväntningar på Disney+

Dela

Lanseringen av Disney+ närmar sig med stormsteg. Film- och seriesajten Filmtopp.se har undersökt vad svenskarna tycker och tänker inför den stora premiären. Över 1 000 deltagare delade med sig av sina tankar och åsikter.

Den 15 september är det dags för Disneys streamingtjänst Disney+ att tåga in i de skandinaviska hemmen. Då släpps nämligen tjänsten i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island. Snart kommer över 600 Disney Plus filmer och 7 300+ TV-serieavsnitt att bli tillgängliga.

Sett till detta har den svenska film- och seriesajten Filmtopp.se gjort en omfattande sverigeundersökning om svenskarnas förväntningar och tankar inför den stora premiären. Över 1 000 deltagare i åldrarna 0-65+ år har anonymt delat med sig av sin tankar och åsikter.

Streaming mer attraktivt är bio

Några av frågorna rörde streamingvanor och hur man helst konsumerar film och serier. I undersökningen framkom det tydligt att biograferna fortsätter att tappa mandat. Hela 63,4 procent av de tillfrågade svarade att de helst konsumerar film via streaming, 22,9 procent på bio och endast 2,7 procent på TV.

Eftersom det har ryktats om att Disney kan komma att släppa sina biofilmer på Disney+ tidigare än vad andra filmbolag gör, passade Filmtopp på att fråga om detta. Hela 43,1 procent svarade att de kommer att se färre Disneyfilmer på bio om de blir tillgängliga på Disney+ 2 till 4 månader efter premiären.

Netflix är fortfarande störst

På frågan om vilka streamingtjänster deltagarna använder svarade 89,4 procent Netflix, 69,6 procent SVT Play, 61,1 procent Viaplay, 45,5 procent HBO nordic, 41,2 procent C More, 31,8 procent DPlay, 15,6 procent Amazon Prime Video, 5 procent ComHem Play, 3,1 procent Draken Film, 2,7 procent Cineasterna och 0,8 procent Apple TV+. Därtill nämndes streamingtjänsterna MUBI, Viddla och TV4 Play.

Men denna fördelning kan snart förändras. När Filmtopp frågade undersökningens deltagare om de tänker sluta använda vissa streamingtjänster i samband med att de skaffar Disney+ svarade 16,2 procent ja och 39,2 procent kanske.

På följdfrågan om vilka streamingtjänster de skulle säga upp svarade 27,8 procent Viaplay, 25,4 procent Netflix, 24,4 procent HBO Nordic, 19,1 procent C More, 18,7 procent DPlay, 12 procent SVT Play, 6,7 procent Amazon Prime Video, 2 procent övriga/andra tjänster.

Klassikerna lockar mest

För att få en större klarhet i förväntningarna på Disney+ i Sverige fick deltagarna svara på vad de mest ser fram emot att ta del av i Disneys utbud. I fallande ordning uppgavs följande: Disneyklassikerna, Pixars filmer, Marvel (serier och filmer), exklusivt originalinnehåll (som), Star Wars (filmer och serier), naturprogram, reality-TV.

Så mycket vill svenskarna betala för Disney+

Sedan tidigare vet vi att ett abonnemang på Disney+ kommer att kosta 69 kr/mån. Eftersom priset kan komma att förändras med tidens gång passade Filmtopp på att fråga hur mycket undersökningsgruppen var villiga att betala för tjänsten. Svarsfördelningen blev följande:

65-79 kr/mån (40,8 procent), 80-99kr/mån (31,3 procent), 100-129 kr/mån (13,5 procent) 130-150 kr/mån (2,9 procent), ingenting alls (11,5 procent).

Kontakter

Bilder

Om

PR Direkt
Flaggan 1338
11674 Stockholm

010-551 75 00https://prdirekt.se/

PR Direkt hjälper företag och organisationer med PR och pressmeddelanden. Vi ser till så att viktiga nyheter får rätt spridning.

 

Följ PR Direkt

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från PR Direkt

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum