Ticket

Svenskarnas intresse för träningsresor

Dela

Träningsresor, både resor där deltagarna får testa på en stor variation olika aktiviteter eller mer nischade specialistresor, har varit ett aktuellt ämne under flera år. Enligt Tickets senaste Sifoundersökning har ungefär 16 procent av svenskarna ett mycket stort intresse eller ganska stort för träningsresor.

Att kombinera en utlandsresa med fysisk aktivitet har blivit alltmer populärt. Tidigare var det endast ett mycket begränsat antal svenska resenärer som intresserade sig för träningsresor utomlands, men i takt med att nischade träningshotell och starka koncept har utvecklats och förfinats har även intresset ökat.

- Sedan något år tillbaka går det att se en tydlig trend kring mer upplevelsefyllda semestrar än att endast hålla sig till en sandstrand. Dessutom är intresset för hälsa generellt sett starkare än någonsin, vilket gör att träningsresor ligger helt rätt i tiden, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Intresset för träningsresor är som störst bland resenärer upp till 50 år, för att sedan avta något. Resenärer i åldern 31-50, då många har fullt upp med både karriär och familjeliv och det kan vara svårt att få tiden att räcka till, kan se en semesterresa inriktad på träning och hälsa som ett sätt att få egen tid och kicka igång nya, hälsosamma vanor.

Intresset för träningsresor som lägst i åldersgrupperna 61-65 samt 66-79 år. Många i denna ålder har hunnit gå i pension, och har då bättre möjligheter att disponera sin tid och få tid till träning och motion i vardagen, varför behovet av en träningsresa minskar.

Kvinnor är generellt sett mer intresserade av träningsresor än män. 19 procent av kvinnorna har ett ganska eller mycket stort intresse för en träningsresa, jämfört med 13 procent av männen. Allra störst intresse har kvinnor i åldern 45-59 år, där 25 procent uppger att de har ett mycket stort eller ganska stort intresse.

Det finns också skillnader i intresset bland resenärer boende i olika delar av Sverige. Störst intresse för träningsresor har boenden i Göteborgsområdet, där 22 procent uppger ganska stort eller mycket stort intresse.

6 av 10 svenskar uppger att de har ett mycket litet intresse för träningsresor under 2019. Minst intresse har boenden i södra samt västra Sverige (66 procent respektive).

Hur stort eller litet intresse har du av att åka på en träningsresa under 2019?

  1. Mycket stort, 4 procent
  2. Ganska stort, 12 procent
  3. Ganska litet, 20 procent
  4. Mycket litet, 61 procent
  5. Tveksam, vet ej, 3 procent

Källa: Tickets Sifoundersökning, riksrepresentativt urval


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets externa kommunikation och varumärke. Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation och samarbetsförslag till allmänna reserelaterade frågor.

073-683 06 32katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 350 årsanställda.

 

https://www.ticket.se/blogg/ 

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

Ökande weekendresor i höst – älskade klassiker hetast10.9.2019 07:35:00 CESTPressmeddelande

Hösten är en intensiv period för weekendresor. Många svenskar söker sig gärna iväg för några dagars utlandssemester, och weekendresor ökar med 7,5 procent. Sol och bad lockar inte lika mycket som under sommaren – istället är det energigivande storstäder som svenska resenärer helst besöker. De mest populära resmålen är främst älskade klassiker som Paris och London, men det är den nygamla favoriten Amsterdam som både intar topplaceringen samt står för årets raketökning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum