Svenskt EM guld i segelflyg

Jan-Ola Nordh, Lidköping, har idag vunnit EM guld i segelflyg efter två veckors tävlande i Litauen. Det blev sju tävlingsdagar där Janne varit oerhört jämn med topp tio placeringar alla dagar utom den sista. Det är 41 år sedan segelflyget senast tog hem en mästerskapstitel.
Jan-Ola Nordh 55 år från Lidköping har vunnit EM-guld i segelflyg. Fotograf Robert Danewid.

Pociūnai, Litauen har 3-15 juli varit värd för årets EM i segelflyg. Avslutningsdagen medgav till slut inte någon tävlingsuppgift pga dåligt väder. Därmed tar Jan-Ola "Janne" Nordh hem ett mästerskapstecken i segelflyg till Sverige något vi väntat på sedan 1981 då Göran Ax vann VM.

Janne tävlar för Lidköpings Flygklubb och är 55 år gammal och nybliven pensionär från flygvapnet och den segelflygare i Sverige som de senaste 30 åren tränat och tävlat mest i landet. Han tvekar inte att utmana sig själv att flyga långa distanser och testa nya geografier. Förutsättningarna i Litauen har Janne tidigare visat är något som passar honom. Tyvärr blev Janne enda svensk att vara med då hans lagkamrat Richard Swanström valde att hoppa av pga säkerhetsläget. Istället för att tillsammans med Richard flyga fick  Janne visa att han bemästrar att prestera utan att teamflyga. Under de sju tävlingsdagarna har Janne tagit följande dagsplaceringar 2 - 7 - 8 - 1 - 2 - 5 - 12. Flest dagssegrar under mästerskapet tog polacken Lukasz Blaszczyk med hela tre stycken de tre sista dagarna.

– Lukasz har jag känt jagat mig, Igår gjorde jag ett dåligt vägval på slutet och tappade värdefull tid och hela 83 poäng till Lukasz, som bara blev 33 poäng efter mig totalt, förklarar en glad Janne.

Lukasz stora misstag var den fjärde tävlingsdagen då han inte tog sig runt tävlingsuppgiften utan fick avbryta efter 135 km, medan Janne flög runt uppgiften och vann dagen där tog Janne 158 poäng på Lukasz. EM-tävlingarna har haft växlande väder och flera svårflugna dagar där ingen tog sig runt hela uppgiften vid två av tävlingsdagarna och övriga fem tävlingsdagar blev bra racingdagar med fina medelhastigheter.

EM-guldet är en fantastisk prestation av Janne, som verkligen är ett bevis på att med mycket träning så har man en aning mer tur i kombination av skicklighet vilket gav Janne hans första internationella mästerskapstitel - grattis!

Imorgon lördag är det prisutdelning i Pociūnai, Litauen och därefter är EM slut.

Slutresultat EM i segelflyg standardklassen med 28 tävlande

1. Jan-Ola Nordh SWE (Lidköping) 3 611p
2. Lukasz Blaszczyk POL 3 578p
3. Dennis Huybreckx BEL 3 575p
Totalt var det 28 tävlande i klassen.

Jan-Ola Nordh förbereder sig för start vid EM i segelflyg. Fotograf Robert Danewid.
Jan-Ola Nordh riktigt glad när det står klart att han efter två veckor vinner EM i segelflyg. Fotograf Robert Danewid.
Jan-Ola nu europamästare i segelflyg ståendes framför sin ögonsten "Tant Agda" som han kallar sitt segelflygplan pga beteckningen TA, planet är en Discus 2 och bakom den står en JAS9 Gripen, som Janne flugit i sin pilotkarriär inom Flygvapnet. Fotograf Håkan Brandt.