Svenskt teckenspråk 40 år – Rätten till ett språk och scenkonst

- I grunden handlar rätten till svenskt teckenspråk om rätten att vara en hel och fri människa, det är en mänsklig rättighet. Att förnekas sitt språk är att förnekas sin kultur och identitet. Det har inneburit en enorm skillnad för oss döva och hörselskadade att på vårt eget språk fritt kunna formulera oss om världen och skapa konst, säger Mindy Drapsa, konstnärlig ledare för den teckenspråkiga teatern Riksteatern Crea. Teckenspråk var länge ett förbjudet språk. På den så kallade Milanokongressen 1880, för dövlärare från olika länder, beslutade man att förbjuda teckenspråk i skolorna och införa talmetoden. Teckenspråk ansågs vara primitivt och kongressen ledde till att elever som var döva skulle lära sig tala och läsa på läpparna. En stor del av undervisningen fokuserade på att försöka justera döva elever efter hörandes normer vilket försummade övrig undervisning. Döva personers utbildningsnivå sjönk och döva förbjöds att jobba på offentliga platser inom kommun, landsting och stat. - Jag hade turen som föddes 1981, samma år då teckenspråket erkändes och kunde använda mitt eget språk och idag är jag konstnärlig ledare. Därför är det extra viktig för mig att belysa vår historia och teckenspråk i scenkonsten. Svenskt teckenspråk är ett fullvärdigt språk som bör utforskas i sitt uttryck som andra språk, dessutom influerar teckenspråket scenkonsten genom att ha förhöjda visuella perspektiv, säger Mindy Drapsa, konstnärlig ledare på Riksteatern Crea. Rätten till att erkänna svenskt teckenspråk var en kamp som pågick i flera decennier. Genom dövföreningar samlades döva i hela landet för att träffas, kommunicera och organisera sig. Riksteatern Crea grundades 1970, då under namnet Tyst Teater, av en grupp studenter vid Västanviks Folkhögskola. De satte upp produktioner på teckenspråk och vann en trogen publik. Sju år efter starten blev Riksteatern Crea en del av Riksteatern vilket innebar att berättelser, scenkonst och kännedom om svenskt teckenspråk kunde nå människor över hela Sverige. - Även om vi firar att svenskt teckenspråk erkändes för 40 år sedan finns mycket kvar att kämpa för. Teckenspråk är ett eget språk som varit förtryck i många år vilket satt sina avtryck, det finns mer plats för döva att ta i samhället och kulturvärlden. Inom scenkonsten är min önskan att teckenspråket behandlas med respekt och att konstnärer som kan teckenspråk anlitas för att kunna ge en publik tillgång till stor konst för alla. Det handlar om rätten till språk, konst, fantasi och i förlängningen utveckling, säger Mindy Drapsa, konstnärlig ledare för Riksteatern Crea. Just nu spelar Riksteatern Crea familjeföreställningen Trollstigen, ett interaktivt sagoäventyr för hela familjen som tar plats ute i naturen. Trollstigen är en samproduktion mellan Riksteatern Crea och Örebro Teater i samarbete med SIMA Folkhögskola och Kristinaskolan.
Kontakter
För mer information: Mireya Echeverría Quezada Press- och PR-ansvarig mireya.echeverria.quezada@riksteatern.se Tel: 070-637 59 40
Bilder


Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Unga vuxna i fokus vid Riksteaterns kongress 202329.5.2023 05:30:00 CEST | Pressmeddelande
Riksteaterns unga nätverk ska bli en permanent del av Riksteatern och en garanti för scenkonst på de allra minsta scenerna ska finnas. Det beslutade hundratals scenkonstentusiaster från Norrbotten till Skåne som i helgen tog ställning om svensk scenkonsts framtid. I fokus för kongressen stod social, ekonomisk, ekologisk och kreativ hållbarhet när närmare 100 motioner avhandlades.
Riksteatern beslutar om scenkonstens framtid i Helsingborg22.5.2023 09:13:40 CEST | Pressmeddelande
Mellan 26–28 maj samlas närmare 500 scenkonstentusiaster från Sverige i Helsingborg för att fatta beslut om de kommande fyra åren. Emil Jensen inviger kongressen och kulturaktiviteter tar plats över staden.
Riksteatern och Aejlies i Tärnaby förbereder globalt residens för koreografer med urfolksperspektiv11.5.2023 10:58:21 CEST | Pressmeddelande
I ett nära samarbete vill Riksteatern och Aejlies, det samiska kulturcentret i Tärnaby, skapa en trygg plats för koreografisk utveckling med urfolksperspektiv. Redan i höst kan koreografer från världens alla hörn söka till ett nytt residens i det samiska fjällandskapet.
Den lilla människan möter de stora existentiella och politiska frågorna när Riksteatern fyller 90 år20.4.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst tar Riksteatern ett grepp om individens förhållande till samhället. Intima människoöden belyser teman som skuld, klass och kamp. Riksteatern fyller 90 år och från Ystad till Haparanda visas alltifrån varm komedi och storslagen cirkus till nyskrivet drama och klassiker på teckenspråk.
Finländsk eremit och ufoskådares levnadsberättelse blir till en filosofisk fredsmonolog12.4.2023 05:30:00 CEST | Pressmeddelande
I Det lyckligaste är att vara lycklig tecknas en personlig bild av Elis Sinistö, som var en DIY-konstnär, mystiker och eremit. Han flyttade ut i skogen och byggde sig en egen värld av kojor och konst där han bodde i 50 år fram till sin död. Hans levnadshistoria har omvandlats till en filosofisk fredsmonolog som framförs av Taisto Reimaluoto i regi av Hanna Kirjavainen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum