Sverige var nära medalj när VM i cheerleading avgjordes i USA

Sverige var snubblande nära en medalj på VM i cheerleading. Team Sweden Allgirl blev fyra, endast 0,2875 poäng från prispallen. Finland försvarade sitt guld.
Sveriges damlandslag på VM 2022. Fotograf: Action Moments Photography

Till följd av pandemin var årets VM det fösta fysiska världsmästerskapet sedan 2019. Tävlingarna som pågick under tre dagar anordnades i Orlando, Florida, USA.

Det svenska damlaget imponerade stort med ett fantastiskt framförande. De hade hög svårighetsgrad på sin koreografi, en jättefin ramsa och programmet hade ett högt tempo.

-- Vi är oerhört nöjda med och imponerade över lagets prestation. De var i nuet, kämpade, gick all in och bjöd på en riktig show. Vi tränare är så stolta över varenda en av dem, säger en av damlandslagets tränare, Ida Holmström

-- Jag är tom på ord. Vi lyckades förmedla den känslan vi ville. Vi stöttade varandra som ett lag hela vägen. Vi hade kul och njöt av stunden. Jag är så stolt över oss, säger lagkapten Sandra Karström.

Resultatlista All Girl Premier
1. Finland
2. USA
3. Tyskland
4. Sverige
5. Kanada
6. Norge
7. England
8. Danmark
9. Mexico
10. Costa Rica

-- Det råder en extrem konkurrens i klassen och vårt lag gjorde en fantastisk prestation. Det är hårt i toppen och det var väldigt nära, säger Svenska Cheerleadingförbundets generalsekreterare Katarina Eriksson.

Samtliga tränare och medlemmar i det svenska damlandslaget tävlar för Göteborgsföreningen Gothenburg Cheer One. Flera av de har flyttat till Göteborg för att träna och tävla med just landslaget, bland annat från Malmö, Boden och Uppsala.

Sveriges mixade landslag, Team Sweden Coed slutade på åttonde plats i VM 2022.

-- Det var så kul att få gå ut på mattan igen. Ramsan var ett party. Tyvärr gick inte programmet helt som vi önskade, men jag är glad ändå, säger Emilia Landö som är en av medlemmarna i det mixade landslaget.

-- Mycket nerver efter dag 1. Laget hade kul, men allt klickade inte som vi ville. Jag känner dock att vi lyft fram Sverige i coed klassen vilket är riktigt roligt, avslutar tränaren Mikaela Forsius.

Resultatlista Coed Premier
1. USA
2. Tyskland
3. Finland
4. Mexico
5. Kanada
6. Norge
7. England
8. Sverige

Förbundskapten Karolina Olovsson sammanfattar VM-finalen som en riktig nagelbitare.

-- Coed slutade sist i finalen, men tar med sig erfarenheten av att få tävla både kval och final, vilket gör dem rikare för framtiden. Vad gäller Allgirl så är det svårt att finna orden i detta nu. Jag sa till dem, efter att de kört, att det var det bästa jag någonsin sett dem prestera. Tyvärr räckte det inte till pallen idag, men de har gjort oss otroligt stolta, avslutar hon.

Sverige fick med sig hem en medalj från årets världsmästerskap och junior-VM. Detta efter att juniorlandslaget för damer, Team Sweden Junior All Girl i onsdags blev trea i All Girl Elite. Vann den klassen gjorde USA före Finland.

Den svenska delegationen under 2022-års världsmästerskap bestod av totalt 115 personer.

Sveriges damlandslag på VM 2022. Fotograf: Action Moments Photography
Sveriges mixade landslag på VM 2022. Fotograf: Katrin Chieux

Svenska Cheerleadingförbundet har idag 13 000 utövare i 55 föreningar. Varje år arrangeras DM, RM och SM, samt att Sverige deltar i EM, VM och klubb-VM. Sverige är genom SCF medlemmar i International Cheer Union, ICU och European Cheer Union, ECU. ICU som organiserar cheerleading internationellt har 116 medlemsländer på sex kontinenter och är sedan juli 2021 permanent erkända av Internationella olympiska kommittén, IOK.